ICT~Office, branchevereniging IT-, Telecom- en Officebedrijven


e-Skills Taskforce publiceert eindadvies

27 apr 2011 om 10:49

De e-Skills Taskforce heeft in haar eindadvies aan het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie aangedrongen op een versterking van bestaande initiatieven en een beleid, waarbij aandacht is voor e-skills in de topsectoren en het verder professionaliseren van ICT'ers. Dit moet voorkomen dat een tekort aan e-skills de kenniseconomie stillegt.

De e-Skills Taskforce is eind 2009 opgericht om het probleem van de tekorten aan e-skills in Nederland in kaart te brengen en te beoordelen welke aanpak nodig is om het tekort te dichten. Onder e-skills vallen vaardigheden om ICT toe te passen in een beroepsmatige omgeving. Aangezien het tekort aan ICT-professionals ook voor de ICT-branche een zeer belangrijk zorgpunt is, heeft ICT~Office een actieve bijdrage geleverd als lid van deze taskforce.

Het is vooral van belang om bestaande initiatieven gericht op het vergroten van de instroom in het ICT-onderwijs en de aansluiting tussen ICT-onderwijs en arbeidsmarkt verder te versterken. Vanuit ICT~Office loopt het programma www.allesis.it en ook andere organisaties hebben hun initiatieven. Om meer samenhang hierin te brengen heeft ICT~Office begin 2011 met andere betrokken partijen het Markiesconvenant ondertekend voor een strategische samenwerking tussen ICT-onderwijs en het ICT-bedrijfsleven. In dit Markiesoverleg slaan de partijen de handen ineen voor meer en kwalitatief goede ICT-studenten.

Omdat de behoefte aan e-skills breder is dan alleen ICT-professionals, is het van belang dat vooral ook in de economische topsectoren aandacht is voor de tekorten aan e-skills en de effecten daarvan op de economische groei. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zal haar beleidsplannen rond e-skills bekendmaken in de Digitale Agenda, die tijdens de conferentie Digitale Agenda.nl op 17 mei 2011 wordt gepresenteerd.

Het volledige eindadvies van de e-Skills Taskforce is hier te lezen. Zie het origineel