Jumbo supermarkten

rozen verkopen

Jumbo gaat FairTrade rozen verkopen

Jumbo Supermarkten gaat in al haar winkels rozen verkopen onder het Jumbo Huismerk met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade. De bloemen zijn afkomstig uit Zimbabwe en Oeganda. De Afrikaanse rozenkwekers ontvangen een Fairtrade premie voor hun product en voldoen aan sociale- en milieucriteria. Klanten kunnen er dus op vertrouwen dat de rozen van het Jumbo huismerk op duurzame wijze worden gekweekt. De verkoop van Fairtrade gecertificeerde rozen past in het beleid van Jumbo als maatschappelijk verantwoord ondernemer. De Fairtrade rozen zijn herkenbaar aan het Max Havelaar keurmerk op de verpakking.

Formuledirecteur Colette Cloosterman - van Eerd is trots op het Fairtrade keurmerk op de Jumbo rozen: "Jumbo is een groot voorstander van eerlijke producten. Daarom hebben we het meest uitgebreide assortiment Fairtrade producten van alle supermarkten. Fairtrade is een garantie voor een eerlijke prijs, goede omgang met het milieu, veiligheid op de werkvloer en geen kinder- of gedwongen arbeid of discriminatie. En nu kunnen onze klanten ook voor Fairtrade gecertificeerde rozen bij Jumbo terecht."

Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, juicht de stap van Jumbo van harte toe: "De verkoop van Fairtrade rozen in Nederland zal dankzij de inspanning van Jumbo verdubbelen. Hierdoor levert Jumbo een belangrijke bijdrage aan armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling in Zimbabwe en Oeganda. De arbeiders op de rozenkwekerijen kunnen dankzij Fairtrade werken aan een beter bestaan. De toevoeging van rozen aan het brede Fairtrade assortiment bevestigt het geloof van Jumbo in het belang van Fairtrade."

CO2 verbruik

Het klimaat in Afrika is zeer geschikt voor de kweek van bloemen. Hoewel de rozen vanuit daar worden ingevoerd, is het CO2 verbruik in zijn totaliteit toch lager dan bij de kweek in Nederland. Dit komt doordat in deze landen niet gewerkt hoeft te worden met verwarmde kassen: een belangrijke bron van CO2-uitstoot in Nederland.

Kwaliteit

Jumbo onderhoudt nauw contact met de rozenkwekers en de rozenveredelaars, die nieuwe soorten ontwikkelen. Door deze unieke samenwerking worden er continu verbeteringen in de teelt van Jumbo's rozenassortiment doorgevoerd voor een optimale kwaliteit en een maximaal vaasleven voor de consument. Bij Jumbo geldt een vaasgarantie. Als de bloemen binnen 7 dagen zijn verwelkt krijgt de klant een nieuwe bos bloemen.

De Max Havelaar-rozen zijn verkrijgbaar voor dezelfde prijs als de rozen die Jumbo voorheen verkocht en staan vanaf woensdag 27 april in de schappen.

Jumbo Supermarkten

De afgelopen jaren is Jumbo Supermarkten zeer snel uitgebreid. Het familiebedrijf is uitgegroeid tot een zeer gewaardeerde supermarktketen. In 2010 is Jumbo uitgeroepen tot Beste winkelketen in de categorie Supermarkten. Jumbo scoorde het hoogste in het GFK kerstrapport op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en duurzaamheid. Daarnaast is Jumbo de winnaar van een grootschalig onderzoek van het Tros-televisieprogramma Radar naar de kwaliteit van supermarkten. Ook toonde een onderzoek van de consumentenbond aan dat Jumbo de goedkoopste landelijke supermarkt is. Door de overname van Super de Boer zet Jumbo Supermarkten de groei van de afgelopen jaren in versneld tempo door. Inmiddels heeft Jumbo 206 winkels.

Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade

Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Om die armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, ontvangen de boeren minimaal een kostendekkende prijs voor duurzame productie en een premie. Daarnaast gelden bij Fairtrade strenge sociale- en milieucriteria. Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan 60 ontwikkelingslanden.
in- uitklappen