Gemeente Lelystad

Nieuwe thuismentoren begeleiden kinderen

Woensdag 27 april 2011
De nieuwe lichting thuismentoren

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in café Max hebben 20 nieuwe en ervaren thuismentoren een contract ondertekend. De mentoren begeleiden gedurende 1,5 jaar (tot eind oktober 2012) een kind bij de overgang van groep 8 van de basisschool naar de brugklas van het voortgezet onderwijs.

Kennismaking

Wethouder Willem de Jager ondertekende namens de gemeente de contracten en wenst alle thuismentoren veel succes. De 20 thuismentoren hebben de scholingsbijeenkomsten inmiddels achter de rug, hebben kennis gemaakt met `hun' kind en gaan vanaf april ieder één kind begeleiden, dat een steuntje in de rug goed kan gebruiken om een goede start te maken op hun nieuwe school. Naast deze nieuwe groep lopen op dit moment nog twee eerdere groepen van in totaal 24 kinderen/gezinnen. Zo'n 20 kinderen hebben dit project al afgerond.

Wat doet een thuismentor?

De thuismentor helpt het kind bij de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs en het maken van een goede start op de nieuwe school. De thuismentor komt wekelijks ongeveer 1 ½ uur bij het kind thuis in aanwezigheid van de ouder en helpt het om te gaan met de nieuwe situatie: zoals bijhouden van de agenda, plannen van en helpen met huiswerk, stimuleren van lezen en informatie begrijpen.

Daarnaast kan het belangrijk zijn te praten over hoe met al die verschillende leraren en nieuwe klasgenoten om te gaan, naar wie je toe moet gaan als er een probleem is. Ook is het soms nodig de ouders bij het schoolleven van het kind te betrekken.

Levenservaring

De thuismentoren zijn mensen met de nodige levenservaring, hebben ervaring met het oplossen van problemen en hebben een open instelling ten opzichte van jongeren en hun gedrag. Ze zijn bereid om een periode van anderhalf jaar vrij te maken om een kind te begeleiden. De thuismentoren variëren in de leeftijd van 28 tot 68 jaar. In anderhalf jaar tijd hebben de thuismentoren veel tijd doorgebracht met hun leerling en hebben ze een goede band met hem of haar gekregen. Maar ook met hun ouder(s).

Goede resultaten dankzij steun

Dankzij de inzet en het enthousiasme van de thuismentoren worden goede resultaten behaald. Kinderen leren hoe ze hun huiswerk moeten maken, de resultaten op school worden beter, hun zelfvertrouwen groeit en ze worden gemotiveerder. Ook hun ouder(s) is/zijn enthousiast: de thuismentor maakt veel los wat anders ombesproken zou blijven, er worden adviezen gegeven waar iets meegedaan wordt en de betrokkenheid van de ouder (s) bij het onderwijs aan hun kind groeit. Ja