Gemeente Harenkarspel


Harenkarspel en Schagen reiken hand naar Zijpe

De gemeenteraden van Harenkarspel en Schagen hebben in hun vergaderingen van 26 april ingestemd met de handreiking die beide gemeenten aan Zijpe doen. De handreiking is een gevolg van het fractievoorzittersoverleg dat de drie gemeenten eind maart samen hadden. De handreiking staat ook op de agenda van de raadsvergadering van Zijpe. Stemt de raad van Zijpe hiermee in, dan kunnen de drie gemeenten nu samen werken aan de plannen voor de herindeling. Het is de bedoeling om dan uiterlijk 1 juli 2011 een plan van aanpak door de gemeenteraden te laten vaststellen.

Tijdens het overleg eind maart is gesproken over de reactie van Zijpe op een eerdere handreiking van Harenkarspel en Schagen aan Zijpe. Hierin stonden wensen voor de herindeling, die meteen waardevolle bouwstenen voor een gezamenlijke visie op, en karakterisering van, de nieuwe gemeente bieden. De fractievoorzitters bespraken in hoeverre er over deze wensen overeenstemming bestaat. De conclusies en intenties die tijdens het overleg zijn uitgesproken, hebben Harenkarspel en Schagen in een nieuwe handreiking gezet. Met de conclusies en intenties van dit overleg hebben de twee gemeenteraden nu ingestemd. Het positieve besluit van Harenkarspel en Schagen is direct aan de gemeenteraad van Zijpe doorgegeven

Als ook de gemeenteraad van Zijpe instemt, dragen de drie gemeenteraden de colleges op om: de met het oog op de herindeling van Harenkarspel, Schagen en Zijpe met ingang van 1 januari 2013 te treffen voorzieningen tijdig voor te bereiden en te beginnen met een plan van aanpak dat voor 1 juli a.s. door de raden kan worden vastgesteld.

Hieronder ziet u de intenties en conclusies die zijn vastgesteld.

Handreiking
De gemeenten Schagen en Harenkarspel bieden, namens de leden van de colleges en de raden, de gemeente Zijpe een handreiking aan om een start te maken om op een constructieve wijze gezamenlijk te werken aan de nieuwe herindelinggemeente. In deze handreiking is uitgegaan van het voorstel van de gemeente Zijpe zoals dat op 16 maart 2011 is ontvangen. De colleges van burgemeesters en wethouders, evenals de gemeenteraden van de gemeente Schagen en Harenkarspel zijn van mening dat deze handreiking een voldoende basis zal zijn voor verdere gesprekken om op basis van onderling vertrouwen en respect te werken aan het tot stand komen van de mooiste gemeente in de kop van Noord Holland.

Algemeen.


1. De nieuwe gemeente heeft een onderscheidende, aansprekende naam nodig. Hierbij kan men denken aan een naam met daarin de woorden Kust, Zee of Duinen.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

De vergadering deelt de opvatting dat bij het kiezen van een naam en externe presentatie in het algemeen voor de nieuwe gemeente de toeristische-/wervende betekenis voorop moet staan. Zij vindt het te vroeg dat nu al zonder verdere zorgvuldige voorbereiding- te concretiseren.

Beleid.


2. Bij de ontwikkeling van beleid achten wij burgerparticipatie, in diverse vormen, van groot belang. De positie van de dorpsraden moet zodanig vastgelegd worden dat zij de spreekbuis zijn van de kernen en betrokken worden in alle nieuwe (beleids)ontwikkelingen die hun kern aangaan. Dit kan bijvoorbeeld door een contact wethouder en ambtenaar te benoemen. En en ander dient vastgelegd te worden in een convenant met de dorpsraden. Naast de positie van de dorpsraden dient er een goed participatiebeleid te komen over de inbreng van burgers, bedrijven (zakenclubs), verenigingen enz. bij bestuurlijke adviezen en beslissingen.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

De vergadering kan zich vinden in het in dit punt uitgesproken grote belang van burgerparticipatie en (convenant) dorps- en wijkraden en het zo klein mogelijk houden van de gevoelsmatige afstand tussen burger en bestuur.

3. De nieuwe gemeenteraad dient binnen twee jaar een beleidsnotitie vast te stellen met betrekking tot (kleine) kernenbeleid c.q. dorpenbeleid, waarin o.a. het behoud van de identiteit en de leefbaarheid van de dorpen wordt bewerkstelligd door, onder meer, het uitdrukkelijk streven om de voorzieningen in stand te houden. Ook zal de bereikbaarheid middels een vorm van openbaar vervoer (buurtbus, seniorenbus e.d.) onderdeel uitmaken van het te ontwerpen beleid en dienen de huidige basisscholen behouden te blijven.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

De vergadering kan zich vinden in het opstellen van de beleidsnotitie over het kleine kernenbeleid en de voorzieningen. De intentie van de vergadering is dat de kernpunten (inclusief mogelijk(e) convenanten, leefbaarheidsplan per dorp) met betrekking tot (kleine) kernenbeleid c.q. dorpenbeleid binnen twee jaar door de nieuwe gemeenteraad worden vastgesteld.


4. Bestaande projecten en reeds ingang gezette initiatieven daartoe dienen voortvarend ter hand te worden genomen, zoals:


+ De woningbouwplannen in Oudesluis


+ Woningbouw en industrieterrein t Zand


+ Woningbouw Schagerbrug


+ Nieuwbouw school en woningbouw te Burgerbrug


+ Dorpsplein Callantsoog


+ Masterplan Petten, Petten aan Zee en Pallas te Petten


+ Nieuwbouw school en woningbouw te Sint Maartenbrug


+ Inrichting ruimtelijke kwaliteit kustversterking

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

De vergadering is het eens met het doel om bestaande projecten en in gang gezette initiatieven voortvarend op te blijven pakken. De vergadering adviseert met hulp van de provincie een lijst te maken met initiatieven in alle drie de gemeenten, waarbij de projecten ook in financieel perspectief worden geplaatst. Op basis daarvan ziet zij de opgenomen lijst in punt 4 als een aanzet daartoe, maar kunnen wij die nu nog niet vaststellen, zonder dat in breder perspectief van de gehele nieuwe gemeente te hebben geplaatst.

De vergadering verzoekt de voor het fusieproces verantwoordelijke gedeputeerde financieel en/of ambtelijk steun te verlenen bij het nader inventariseren en categoriseren (status met betrekking tot beleid(swijzigingen) in regelgeving, mate van dekking, objectieve normen e.d.) van bestaande- en reeds vergaand voorbereide projecten in alle drie de gemeenten, waarvan dan kan worden overeengekomen die onverkort te zullen uitvoeren. Aanwezige gedeputeerde Bart Heller zal zich hier sterk voor maken.

De vergadering erkent het belang van een inrichting van de kustversterking van hoge ruimtelijke kwaliteit maar acht dit punt ten opzichte van de overige aangedragen punten meer afhankelijk van derden.


5. Mede op basis van het woningbehoeftenonderzoek voor de Kop van Noord-Holland zal opvang van de autonome groei en het bouwen naar behoefte voor specifieke doelgroepen (met name starters en ouderen) vooralsnog het uitgangspunt van beleid zijn. Het project Petten aan Zee vormt daar een uitzondering op, maar moet vanwege het specifieke karakter daarvan ook los gezien worden van de reguliere ontwikkelingen op dit gebied.

In het kader van de leefbaarheid van de (kleine) kernen is concentratie van nieuwbouw in n of twee kernen binnen de nieuwe gemeente niet gewenst, maar dient de autonome groei te worden verdeeld over alle kernen. Alleen voor eventuele groei boven de autonome behoefte kan concentratie in een beperkt aantal (hoofd-)kernen worden overwogen

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

In dit punt over bouwen voor alle kernen en naar behoefte kan de vergadering zich vinden. De intentie is bijzondere aandacht naar starters en ouderen te laten uitgaan.


6. Naast de agrarische sector is toerisme is een belangrijke economische pijler binnen de nieuwe gemeente. De ontwikkeling en promotie van het toeristisch recreatief product blijft een speerpunt van beleid. De VVV is hierin een belangrijke partner, die als gevolg van de fusie niet financieel gekort mag worden.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De vergadering kan zich vinden in punt 6 over het belang van de agrarische sector en het toerisme, al wil Harenkarspel daar nog wel het belang van SeedValley en de bouwsector aan toe voegen en Schagen het belang van onderwijs, zorg en detailhandel. Met betrekking tot de VVV is het belang hiervan nu voldoende.


7. De nieuwe gemeente zorgt voor behoud van ruimte en rust, een open landschap, waar stilte nog stilte is.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

Dit punt wordt door alle aanwezigen gesteund.

Organisatie.


8. Het huidige niveau van dienstverlening aan de burger moet worden gecontinueerd, ook na de fusie.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie/ambitie is het dienstverleningsniveau aan de burger zelfs te verbeteren. Hierbijwordt aandacht gevraagd voor het met minder mensen beter presteren (sociale innovatie), best practises in gemeenten met ca. 50.000 inwoners en voor digitale dienstverlening. Hierbij hoort de opbouw van een goede organisatie (inclusief griffie met aandacht voor versterking van strategische advisering door de griffie aan de raad) en goed werkgeverschap (o.a. goede regeling voor boventalligen).


9. De huidige samenwerkingsverbanden worden in stand gehouden. De nieuwe gemeente zal blijven openstaan voor nieuwe samenwerkingsverbanden, daar waar dat in de uitvoering tot efficiency voordelen kan leiden.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

De intentie is de samenwerkingsverbanden later specifieker onder de loep te nemen om zo efficint mogelijk vorm te geven aan de dienstverlening na de fusie, daarbij kan het om meer gaan dan alleen in stand houden.

Financin.

10.Ten aanzien van de herhuisvesting van bestuur en ambtelijk apparaat zal een maximale inspanning gepleegd worden om de kosten hiervan niet hoger te laten zijn dan de huidige gezamenlijke kosten.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie is dat er een maximale inspanning gepleegd moet worden om de gezamenlijke huisvestingskosten lager te laten zijn dan die van de drie bestaande gemeentehuizen. Een gemeentehuis waarbinnen prettig en efficint te werken is en met een goede fysieke bereikbaarheid.
11.Momenteel wordt een deel van de toeristenbelasting ( 4 cent per overnachting) als een vorm van subsidie verstrekt aan de Stichting Innovatief Zijpe, die dit geld besteedt aan de ontwikkeling van het toeristisch recreatief product. De ondersteuning van deze stichting dient in stand te blijven of eventueel omgezet te worden in een structurele subsidie.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:

De intentie is om voor een deel van de toeristenbelasting in te zetten voor verbetering van het recreatieve product en de recreatieve positie van de nieuwe gemeente. Maar de Stichting Innovatief Zijpe (o.a. Bloeiend Zijpe) zou natuurlijk dan voor de hele nieuwe gemeente moeten werken, waarbij ook de synergievoordelen tussen de toeristische trekpleisters in de drie gemeenten gezocht zouden moeten worden.


12. Vanwege het oneigenlijke karakter van hondenbelasting zal er in de gefuseerde gemeente geen hondenbelasting worden geheven. Daarnaast dient het huidige beleid ten aanzien van gefiscaliseerd parkeren in stand te blijven.

Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie is het huidige beleid ten aanzien van gefiscaliseerd parkeren in stand te houden.

Over het algemeen hebben wij met dit document een werkbare eerste stap gezet naar een gedragen visie op de fusie die door de gemeenteraden van de drie gemeenten vorm wordt gegeven. Wat ons betreft begint het hier.

Wij hopen dat de handreiking als een eerste stap van een succesvolle samenwerking wordt gezien. Want de gemeenteraden hebben nu de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de fusie de belangen van onze inwoners en bedrijven zo goed mogelijk waarborgt en de organisatie zo goed mogelijk klaar staat voor de nieuwe stap.



Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600