Ingezonden persbericht


Nationale-Nederlanden wint onderzoek naar aanvullend pensioen

NN.nl stijgt van elfde naar eerste plaats in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op aanbieders van aanvullende pensioenen, presteert de website van Nationale-Nederlanden het best. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. De spectaculaire stijging van de elfde naar de eerste plaats heeft Nationale-Nederlanden te danken aan de lancering van een vernieuwde website. De respondenten gaven in totaal 201 individuele beoordelingen over 58 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De website van Nationale-Nederlanden toont verbetering op vrijwel alle onderzochte thema's. Twee daarvan zijn bijzonder opvallend. De score voor Eerste Indruk stijgt van 6,0 naar 7,4 en die voor Gebruiksvriendelijkheid zelfs van 4,2 naar 7,5. Koos in augustus 2010 nog slechts 2,5% van de respondenten voor een pensioen van Nationale-Nederlanden, ditmaal wijst 15% de winnaar aan als favoriet. 'Sinds februari hebben we NN.nl compleet vernieuwd en voorzien van een andere inhoud, nieuwe vormgeving en een verbeterde structuur', aldus Guido Lankhorst, Managing Director Internet. 'Het feit dat we als beste scoren in de Web Performance Scan van WUA! toont aan dat onze nieuwe site en alle benodigde informatie in een handomdraai is te vinden.'

Independer.nl stijgt van de zevende naar de tweede plaats. 32,5% van de respondenten bezoekt de website tijdens de vrije oriëntatie. Independer.nl scoort eerste plaatsen op de thema's Eerste Indruk, Web Imago en Kwaliteit. 7,5% van de respondenten zou via Independer.nl een nieuw aanvullend pensioen afsluiten.

AEGON eindigt net als bij de vorige meting op de derde plaats. AEGON.nl scoort zeer constant op de door WUA! onderzochte thema's, waarbij Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid het best presteren. Uiteindelijk zou 5% van de respondenten op basis van de oriëntatie overstappen naar een pensioen van AEGON.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 30 en 66 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten en hebben momenteel een aanvullend pensioen met uitgestelde lijfrente. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een aanbieder van aanvullend pensioenen om naar over te stappen. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'U heeft al een aanvullend pensioen (uitgestelde lijfrente) geregeld maar wilt eventueel overstappen naar een andere aanbieder. Ga u oriënteren op het internet.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Respondenten hebben momenteel een aanvullend pensioen (uitgestelde lijfrente). Leeftijd: tussen de 30 en 66 jaar oud Verdeling geslacht: 52,5% vrouw, 47,5% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht