Nieuwe KLM-campagne brengt Facebook en een echt vliegtuig bij elkaar

AMSTELVEEN, 27 april 2011 - KLM nodigt Facebook-fans uit om met hun Facebook-profielfoto een Delfts blauw tegeltje met een inspirerende boodschap te maken. De meest inspirerende "oud-Hollandse" Delfts blauwe tegeltjes worden afgebeeld op een echte Boeing 777-200 van KLM. Deze wereldwijde campagne, die de naam Tile & Inspire heeft gekregen, start vandaag.

Hoewel de campagne Tile & Inspire vooral via Facebook wordt gevoerd, kan iedereen meedoen. In Nederland is de campagne ook beschikbaar via Hyves. Wie geen Facebook- of Hyves-account heeft, kan via www.tileyourself.com een persoonlijk Delfts blauw tegeltje maken en op die manier proberen om een plekje op het KLM-vliegtuig te bemachtigen. De inspirerende boodschappen worden beoordeeld in het Chinees, Duits, Engels, Frans, Nederlands, Noors, Portugees, Russisch, Spaans en Zweeds. Uiteindelijk wordt een hele reeks inspirerende boodschappen in deze talen afgebeeld op het toestel, en zo zullen de boodschappen naar talloze bestemmingen vliegen.

"Met deze nieuwe campagne gaat KLM een stap verder met haar Een reis vol inspiratie-strategie", aldus Erik Varwijk, directeur KLM. "De campagne Tile & Inspire is een initiatief om onze passagiers te inspireren en klanten over de hele wereld op een actieve manier bij KLM te betrekken, net zoals we dat met de succesvolle actie KLM Surprise en onze wereldwijde bagagelabelcampagne hebben gedaan."

Delfts blauwe tegeltjes en KLM's Delfts blauwe huisjes

Delfts blauwe tegels zijn onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse cultuur. De aardewerktegels werden van oudsher beschilderd met typisch Hollandse afbeeldingen, zoals windmolens en vissersboten. Deze Hollandse tafereeltjes gingen gewoonlijk vergezeld van enkele woorden van wijsheid of een inspirerende spreuk. Eeuwenlang waren veel Nederlandse huizen versierd met Delfts blauwe tegeltjes.