Verantwoordelijkheid veiligheid openbaar vervoer onduidelijk
Persbericht van Onderzoeksraad voor Veiligheid
Verantwoordelijkheid voor veiligheid bij aanbestedingen openbaar
vervoer moet duidelijker
Op 20 februari 2010 vonden twee voorvallen plaats in de metrotunnel van
Amsterdam. Rond vier uur 's middags ontstond brand in de achterste
cabine van een metrotrein die net was binnengekomen op het ondergrondse
metrostation Centraal Station, het eindpunt van de metrolijn. De
metrotrein en het station moesten worden ontruimd en de brand werd door
de brandweer geblust. Niemand raakte gewond. Tegen half vijf diezelfde
middag vertrok een metrotrein van het bovengrondse station Amstel in de
richting van het ondergrondse station Wibautstraat. De metrotrein moest
voor een sein stoppen omdat er op station Wibautstraat nog een
metrotrein stond. Deze stilstaande metrotrein kon niet vertrekken als
gevolg van de brand op het Centraal Station. Het spoor op de helling
was echter glad, waardoor de tweede metrotrein onvoldoende kon remmen
en achterop de stilstaande metrotrein botste. Er raakten 31 mensen
lichtgewond, waaronder een van de twee bestuurders. Beide metrotreinen
raakten zwaar beschadigd.
Brand in een metrotrein in Amsterdam komt zo'n tien keer per jaar voor
en ook (door)glijden van metrotreinen gebeurt regelmatig. Tien jaar
geleden heeft de Raad voor de Transportveiligheid, de voorganger van de
Onderzoeksraad, een rapport uitgebracht naar aanleiding van een brand
in 1999 in een sneltram in Amsterdam in een ondergronds metrostation.
De Raad concludeerde destijds dat de zorg voor veiligheid niet
structureel en systematisch in de organisatie van het
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (thans GVB) was vastgelegd. GVB heeft
tien jaar later de aanbeveling van de Raad opgevolgd om een
veiligheidsmanagementsysteem op te zetten. De inschatting van de
veiligheidsrisico's moet echter nog verbeterd worden.
De huidige wet legt de zorg voor veiligheid van de reizigers exclusief
bij de bestuurder van de spoorwegdienst, in dit geval het GVB.
Tegenwoordig is de Stadsregio echter de opdrachtgever voor het openbaar
vervoer: deze verleent de concessie en kan daar ook veiligheidseisen in
opnemen. Op dit moment is dit laatste niet het geval. De Onderzoeksraad
verwacht dat de Stadsregio deze eigen verantwoordelijkheid voor
veiligheid actief invult en hiermee niet wacht tot nieuwe wetgeving dit
voorschrijft.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.onderzoeksraad.nl
Razende Robot Reporter