Wageningen Universiteit en Researchcentrum 28 apr 2011
Nummer: R

Etiketten van voedingsmiddelen staan vol met informatie. Maar zet al die info wel zoden aan de dijk? En valt dat te meten?

Ja, zeggen professor Hans van Trijp van Marktkunde en Consumentengedrag van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, en onderzoeker Svetlana Bialkova. Zij ontwikkelden een methode waarmee je onomstotelijk kunt vaststellen hoe effectief voedingsetiketten zijn. Van Trijp en Bialkova lieten hun proefpersonen een groot aantal keuzes maken tussen setjes onderling systematisch verschillende etiketten.

Eye-tracking legde daarbij precies vast waarop de proefpersoon de aandacht richtte. Eye-tracking is een techniek waarmee alle bewegingen van het oog exact worden vastgelegd en in kaart gebracht. De resultaten bevestigen volgens Van Trijp de doorslaggevende rol van attentieprocessen bij de keuze van voedingsproducten. Attentie vang je het beste door informatie op te laten vallen, bij voorkeur op een vaste plek op de verpakking. Met de ontwikkelde methode is daarmee in principe het perfecte etiket te ontwerpen. Bij dit alles past wel de kanttekening dat weinig mensen voedingsetiketten lezen. Van Trijp: âZe kijken meer naar merken en ingrediënten dan naar labels. Maar als ze erop letten, kun je de kans vergroten dat ze de goede keuze maken.â | Roelof Kleis

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@wur.nl. Zie ook www.resource.wur.nl

Europese project Flabel