Wageningen Universiteit en Researchcentrum
28 apr 2011
Nummer: R
Etiketten van voedingsmiddelen staan vol met informatie. Maar zet al
die info wel zoden aan de dijk? En valt dat te meten?
Ja, zeggen professor Hans van Trijp van Marktkunde en Consumentengedrag
van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, en onderzoeker
Svetlana Bialkova. Zij ontwikkelden een methode waarmee je
onomstotelijk kunt vaststellen hoe effectief voedingsetiketten zijn.
Van Trijp en Bialkova lieten hun proefpersonen een groot aantal keuzes
maken tussen setjes onderling systematisch verschillende etiketten.
Eye-tracking legde daarbij precies vast waarop de proefpersoon de
aandacht richtte. Eye-tracking is een techniek waarmee alle bewegingen
van het oog exact worden vastgelegd en in kaart gebracht. De resultaten
bevestigen volgens Van Trijp de doorslaggevende rol van
attentieprocessen bij de keuze van voedingsproducten.
Attentie vang je het beste door informatie op te laten vallen, bij
voorkeur op een vaste plek op de verpakking. Met de ontwikkelde methode
is daarmee in principe het perfecte etiket te ontwerpen. Bij dit alles
past wel de kanttekening dat weinig mensen voedingsetiketten lezen. Van
Trijp: âZe kijken meer naar merken en ingrediënten dan naar labels.
Maar als ze erop letten, kun je de kans vergroten dat ze de goede keuze
maken.â | Roelof Kleis
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@wur.nl. Zie ook www.resource.wur.nl
Europese project Flabel