Hogeschool Windesheim Windesheim op publicaties over de bevindingen van de Inspectie bij het onderzoek naar alternatieve afstudeerroutes

Reactie van HBO-raad en Windesheim op publicaties over de bevindingen van de Inspectie bij het onderzoek naar alternatieve afstudeerroutes

Persverklaring, 28 april 2011

HBO-raad
Er mag geen twijfel bestaan over de kwaliteit van hbo-diploma's. Alle hogescholen zijn bezig hun regelgeving en praktijk rond examenregelingen en -commissies kritisch tegen het licht te houden. Waar nodig vinden verbeteringen plaats. Naar aanleiding van onregelmatigheden bij INHolland heeft de onderwijsinspectie alle hogescholen met hun 1189 opleidingen in eerste instantie onderzocht. Bij tien zag de inspectie aanleiding tot verder onderzoek. Zes opleidingen kregen het predikaat 'voor verbetering vatbaar'. De inspectie twijfelt daarbij niet aan de kwaliteit van de diploma's. De inspectie heeft zorgen over de borging van het afstuderen bij de alternatieve afstudeerroute van vier opleidingen: werktuigbouw van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, journalistiek van de Christelijke Hogeschool Windesheim Zwolle, communicatie van de Hogeschool Leiden en communicatie van de Hanzehogeschool Groningen. Voor een deel zijn of worden de betreffende specifieke afstudeerroutes van deze opleidingen gestopt. Voor het overige dringen deze hogescholen aan op een snelle beoordeling door de NVAO, waardoor bevestigd wordt dat de kwaliteit van voldoende niveau is.

Windesheim
De Inspectie heeft bij Windesheim onderzoek gedaan naar de gehanteerde procedures bij de alternatieve afstudeerroute van de opleiding Journalistiek. Daarnaast heeft de Inspectie onderzocht of een bij de Inspectie binnengekomen klacht over de opleiding Logopedie enige grond had.

De opleiding journalistiek van Windesheim bood de afgelopen jaren een aantal journalistiekstudenten een aangepast examentraject aan. Dit traject kon onder voorwaarden worden gevolgd door studenten die met hun studie waren begonnen vóór de ingrijpende curriculumwijziging in 2003, al tijdens hun studie een baan in de journalistiek kregen en nog een gering aantal studiepunten van hun afstuderen waren verwijderd. Zo konden ze, in plaats van de in het oude curriculum verplichte afstudeeropdracht te maken, afstuderen op een portfolio aan door hen vervaardigde journalistieke producties. De kwaliteit van dit portfolio werd door twee docenten van de opleiding journalistiek beoordeeld.

In de periode 2005-2010 hebben in totaal slechts 34 studenten van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Op dit moment werken 33 daarvan in de journalistiek op hbo niveau of hoger. Het kwaliteitsniveau van de afgestudeerden is dan ook geenszins in het geding. De Inspectie heeft zelf ook geen onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de opleiding en het kwaliteitsniveau van de afgestudeerden. De Inspectie heeft zich alleen georiënteerd op de vraag of de gehanteerde procedures volledig waren uitgeschreven en naar de letter werden toegepast. De Inspectie heeft daarbij geconstateerd dat niet alles wat in de Onderwijs- en Examenregeling (OER) beschreven had moeten staan daarin ook daadwerkelijk stond beschreven en heeft geconstateerd dat de examencommissie vertrouwde op het oordeel van de docenten en niet zelf op objectieve wijze heeft vastgesteld of de afgestudeerden het vereiste eindniveau bezaten. Het is inderdaad correct dat de voor de student noodzakelijke informatie bij Windesheim niet allemaal te vinden is in de OER, maar beschreven staat in OER, Studentenstatuut, het studievoortgangs- en registratiesysteem Educator en op de digitale leeromgeving Blackboard. De opleiding zal er voor zorgen dat voortaan deze informatie in de OER is gebundeld. Wat betreft de noodzaak van een âobjectieve vaststelling van het eindniveau door de examencommissieâ refereert de Inspectie aan een wetswijziging die op 1 september 2010 is ingegaan, daarbij uit het oog verliezend dat alle studenten in het alternatieve traject reeds (ver) voor die datum zijn afgestudeerd.

De Inspectie heeft de opleiding Logopedie in zijn onderzoek naar de alternatieve afstudeerroutes âmeegenomenâ omdat er bij de Inspectie een klacht was binnengekomen van een oud-docent van de opleiding. Deze klacht is naar het oordeel van de Inspectie ongegrond gebleken en de Inspectie constateert dan ook dat de kwaliteit van de opleiding op geen enkele wijze in het geding is. Ook voor de opleiding Logopedie constateert de Inspectie echter tekortkomingen in de informatie in de OER. Daaraan ligt de zelfde oorzaak ten grondslag als hierboven bij de opleiding Journalistiek is aangegeven.

Conclusie
Windesheim garandeert een goede kwaliteit van zijn opleidingen. Het onderzoek van de Inspectie laat zien dat er procedurele tekortkomingen zijn. Daarop heeft Windesheim inmiddels actie ondernomen. Daarmee zal het Onderwijs en Examenreglement per 1 september 2011 op alle onderdelen voldoen aan de gestelde eisen in de WHW.