28-04-2011
AOb bepleit onderzoek naar kwaliteitsbewaking hogescholen
Het vandaag gepresenteerde onderzoeksrapport van de Onderwijsinspectie
toont aan dat de kwaliteitscultuur in het hbo snel beter moet. Om die
reden vraagt de Algemene Onderwijsbond om een onderzoek naar het
kwaliteitsbeleid binnen hogescholen. Binnen dat onderzoek moeten
docenten een prominente rol krijgen. `De vraag is hoe je als docent
borg kunt staan voor de kwaliteit in een stelsel dat wordt gedreven
door rendementsdenken,' stelt AOb-bestuurslid Ben Hoogenboom.
Vooral InHolland was de afgelopen jaren veelvuldig negatief in het
nieuws, met verhalen over cadeaudiploma's voor langstudeerders als
recent dieptepunt. De resultaten van het onderzoek dat de Inspectie
binnen InHolland en andere hogescholen uitvoerde, bevestigen de zorgen.
Hoogenboom: `De conclusies gaan zelfs verder dan aanvankelijk gedacht:
ook bij reguliere opleidingen blijkt eindwerk niet op niveau. Dat geeft
aan dat we te maken hebben met een veel breder probleem.'
Met het inspectierapport in handen is het echter te simpel om de pijn
alleen bij InHolland te zoeken. `Uit het onderzoek blijkt dat de
kwaliteitsborging van opleidingen in het gehele land voor verbetering
vatbaar is. Bij opleidingen van de Christelijke Hogeschool Windesheim,
de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Leiden en de Hanze
Hogeschool blijkt de staat waarin het systeem verkeert zorgelijk. We
moeten met elkaar nagaan hoe dat kan, en vervolgens snel maar
zorgvuldig met elkaar tot verbeteringen komen.'
De rol van de docent neemt daarin wat de AOb betreft een prominente
plek in. `In het onderzoek moet de vraag betrokken worden hoe we tot
een systeem komen waarin leidinggevenden een omgeving kunnen creëren
waarbinnen docenten zich hard kunnen maken voor een hoog niveau en
waarin een sfeer ontstaat waarbinnen het mogelijk is kritisch te zijn
op elkaar. Dat betekent ook dat de student die niet kan meekomen wordt
doorverwezen naar een opleiding die wel bij hem past. Een instelling
die voor zo'n werksfeer zorgt, krijgt de basis op orde. Wie de top wil
bereiken, moet zorgen dat het fundament staat.'
De uitkomsten van het onderzoek moeten leiden tot hogere kwaliteit,
vindt Hoogenboom. `Van de cultuur waarin bestuurders druk zetten op
docenten om tot een zo hoog mogelijk rendement te komen ongeacht het
niveau van de studenten, moeten we zo snel mogelijk af. Daarbij kan
helpen dat docenten voor langere tijd aan de instelling worden
verbonden. Betrokken mensen vergroten de interne kritiek, en van
constructieve kritiek word je doorgaans beter. Van passanten met een
contract voor een paar maanden kun je zo'n houding nu eenmaal minder
verwachten.'
Algemene Onderwijsbond