Algemene Onderwijsbond

28-04-2011

AOb bepleit onderzoek naar kwaliteitsbewaking hogescholen

Het vandaag gepresenteerde onderzoeksrapport van de Onderwijsinspectie toont aan dat de kwaliteitscultuur in het hbo snel beter moet. Om die reden vraagt de Algemene Onderwijsbond om een onderzoek naar het kwaliteitsbeleid binnen hogescholen. Binnen dat onderzoek moeten docenten een prominente rol krijgen. `De vraag is hoe je als docent borg kunt staan voor de kwaliteit in een stelsel dat wordt gedreven door rendementsdenken,' stelt AOb-bestuurslid Ben Hoogenboom.

Vooral InHolland was de afgelopen jaren veelvuldig negatief in het nieuws, met verhalen over cadeaudiploma's voor langstudeerders als recent dieptepunt. De resultaten van het onderzoek dat de Inspectie binnen InHolland en andere hogescholen uitvoerde, bevestigen de zorgen. Hoogenboom: `De conclusies gaan zelfs verder dan aanvankelijk gedacht: ook bij reguliere opleidingen blijkt eindwerk niet op niveau. Dat geeft aan dat we te maken hebben met een veel breder probleem.'

Met het inspectierapport in handen is het echter te simpel om de pijn alleen bij InHolland te zoeken. `Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteitsborging van opleidingen in het gehele land voor verbetering vatbaar is. Bij opleidingen van de Christelijke Hogeschool Windesheim, de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Leiden en de Hanze Hogeschool blijkt de staat waarin het systeem verkeert zorgelijk. We moeten met elkaar nagaan hoe dat kan, en vervolgens snel maar zorgvuldig met elkaar tot verbeteringen komen.'

De rol van de docent neemt daarin wat de AOb betreft een prominente plek in. `In het onderzoek moet de vraag betrokken worden hoe we tot een systeem komen waarin leidinggevenden een omgeving kunnen creëren waarbinnen docenten zich hard kunnen maken voor een hoog niveau en waarin een sfeer ontstaat waarbinnen het mogelijk is kritisch te zijn op elkaar. Dat betekent ook dat de student die niet kan meekomen wordt doorverwezen naar een opleiding die wel bij hem past. Een instelling die voor zo'n werksfeer zorgt, krijgt de basis op orde. Wie de top wil bereiken, moet zorgen dat het fundament staat.'

De uitkomsten van het onderzoek moeten leiden tot hogere kwaliteit, vindt Hoogenboom. `Van de cultuur waarin bestuurders druk zetten op docenten om tot een zo hoog mogelijk rendement te komen ongeacht het niveau van de studenten, moeten we zo snel mogelijk af. Daarbij kan helpen dat docenten voor langere tijd aan de instelling worden verbonden. Betrokken mensen vergroten de interne kritiek, en van constructieve kritiek word je doorgaans beter. Van passanten met een contract voor een paar maanden kun je zo'n houding nu eenmaal minder verwachten.'