Rijksoverheid



28 april 2011

Hoofdlijnenbrief SLOA 2012$2013

Hierbij bied ik u ter kennisneming aan de Hoofdlijnenbrief 2012$2013 met de uitgangspunten voor de onderwijsondersteunende activiteiten die in het kader van de Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten (Wet SLOA) in het primair onderwijs (po), het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve) worden uitgevoerd. Deze brief wordt jaarlijks gepubliceerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, vierde lid, van de bovengenoemde wet.

In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over de komst van uniforme toetsen, verbetering van de doelmatigheid van de kennisinfrastructuur door besparing op systeemkosten, tegengaan van versnippering en bevordering van de samenwerking. Deze Hoofdlijnenbrief staat in het teken van deze maatregelen.

Voor leerplan$ en toetsontwikkeling is het doel te komen tot een sectoroverstijgende doorlopende leer$ en toetslijn. Het regeerakkoord stuurt immers aan op intensivering van de taken van OCW op het gebied van centrale toetsen in po en bve en aanscherpen examens in het vo; vermindering van het aantal profielen; toetsen voor referentieniveaus taal en rekenen, verplichting leerlingvolgsysteem in po en vo.

Voor het onderdeel research en development (R&D) staat in de brief "Herziening subsidiebeleid onderwijssubsidies" aan uw Kamer het voornemen om te komen tot een eenduidig, sterke en efficiënt werkende kennisketen. Als eerste stap in die richting zullen de PO$raad en de VO$ raad een andere rol krijgen in de kennisketen. Ze zullen een sterke rol krijgen in de programmering, maar niet langer een rol hebben bij de uitvoering. De middelen die via de PO$raad en VO$raad worden ingezet (sectorwerking PO en VO) worden daarom in 2012 en 2013 niet langer voor hen beschikbaar gesteld.

Op 10 februari jl. heeft uw Kamer het advies "Nationaal Plan Onderwijs/Leerwetenschappen" (Vergaderjaar 2010$2011, Kamerstuk 31288 nr. 151) ontvangen. In dit plan, opgesteld door een commissie o.l.v. de heer Thom de Graaf, wordt onder andere voorgesteld om onderwijsonderzoek en kennisverspreiding te concentreren onder één coördinatie$ en regieorgaan bij NWO. Met onderwijsonderzoek wordt hier bedoeld alle typen onderzoek: beleidsonderzoek, praktijkonderzoek en wetenschapsgedreven onderzoek. In de beleidsreactie hierop staat dat voor verbetering van het onderwijs een eenduidige, sterke en efficiënt werkende kennisketen nodig is. Het bundelen van middelen voor verschillende typen onderzoek moet er echter niet toe leiden dat praktijkonderzoek wordt verdrongen door meer wetenschapsgedreven onderzoek. Ik vind praktijkonderzoek in de onderwijssector van groot belang. Voor het versterken van de kennisketen ben ik dan ook voornemens de structuur van R&D onder de Wet SLOA te verbeteren. De vraag óf en zo ja hóe dit betrokken wordt bij een mogelijk coördinatie$ en regieorgaan bij NWO, staat nog open. Ik ga met de betrokken organisaties in gesprek over het uitwerken van een verbeterde structuur voor R&D ná 2013. Voor de R&D$activiteiten moet deze Hoofdlijnenbrief
2012$2013 gezien worden in het licht van een transitie naar een andere situatie vanaf 2014. De betrokken organisaties worden binnenkort schriftelijk geïnformeerd over het voorgenomen aflopen van de subsidierelatie na 2013.

Hoogachtend,

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart