Blauw Research


Innovatie en certificering van levensbelang voor hostingsector

28 april 2011 door

Volgens onderzoek van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) zijn innovatie en de juiste certificering voor leveranciers van hostingdiensten van levensbelang om te kunnen overleven.

In het onderzoek Mazars Hosting Survey 2011, uitgevoerd onder bijna honderd respondenten door Blauw Research in opdracht van de DHPA en accountants- en advieskantoor Marzars, komt naar voren dat vooral, aldus 87 procent van de respondenten, innovatie als echte aanjager voor de sector wordt gezien. Innovatie is volgens hen belangrijk voor de groei en de concurrentiekracht. De meeste innovatie die bij hostingbedrijven plaatsvindt, richt zich, aldus het onderzoek, op beveiliging en duurzaamheid. Meer dan tweederde van de respondenten, 67 procent, geeft aan dat innovatie voor hen een proces is dat continu plaatsvindt. Ook het hebben van de juiste certificering wordt door de respondenten als zeer belangrijk gezien. Toch constateren de onderzoekers in het onderzoek dat slechts negentien procent van de onderzochte leveranciers over de ISO27000- certificering beschikt. Slechts veertien procent beschikt over de ISO9001-certificering. Ook zou verder blijken dat leden van DHPA vaker over deze certificeringen beschikken, dan niet-leden.Voor de ISO27001-certificering is dit 46 procent tegen 11 procent; voor de ISO9001-certificering 27 procent tegen 10 procent. Voor de andere ISO-certificeringen is het verschil nog groter. Van de DHPA-deelnemers heeft 23 procent een ISO27000-, 18 procent een ISO27002- en 14 procent een ISO20000-certificering. Van de niet-deelnemers heeft slechts één procent een van de drie laatstgenoemde certificeringen, zo concluderen de onderzoekers.

Concurrentie
Het onderzoek keek tevens naar het concurrentiebeeld dat hostingleveranciers hebben. Volgens de respondenten worden meer dan voorheen Application Service Providers als belangrijke concurrenten beschouwd. De respondenten verwachten ook dat deze leveranciers ook in de toekomst een belangrijk deel van de concurrentie zullen vormen. De meeste hostingleveranciers, 65 procent van de respondenten, zien hun concullega's nog echter als de meest belangrijke concurrenten. Opvallend is dat slechts een kwart van de onderzochte bedrijven verwacht dat dit ook in de toekomst nog het geval zal zijn. Een ander resultaat uit het onderzoek is nog dat shared hosting het meeste, 26 procent, door hostingleveranciers wordt aangeboden. Shared hostingdiensten worden gevolgd door managed hostingdiensten, vijftien procent, en cloudhostingdiensten, tien procent. In het afgelopen jaar werden diensten voor cloudhosting het meest toegevoegd aan de dienstenportfolio's van de leveranciers. Bijna een vijfde van de onderzochte bedrijven, negentien procent, voegde deze dienst in 2010 aan zijn portfolio toe. In 2011 verwacht nog eens bijna een kwart van de onderzochte hostingproviders dit te doen.