Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nationaal Gaming Onderzoek 2011

Nederlanders besteden zeventig procent meer tijd aan games

Games op mobiele apparaten en sociale netwerken nu al 23 procent van totale gametijd Amsterdam, 28 april 2011 - Resultaten van het Nationaal Gaming Onderzoek 2011, uitgevoerd door Newzoo en ondersteund door Zylom, illustreren hoe de gamingmarkt aan het veranderen is en laten de opmars van het spelen van games als tijdbesteding zien. Een Nederlandse consument besteedt gemiddeld zeventig procent meer tijd aan het spelen dan games dan twee jaar geleden. In 2009 spendeerden Nederlanders 2,9 uur per week en in 2011 4,5 uur per week.

De stijging is met name te danken aan de explosieve groei in het spelen van games op mobiele telefoons, tablets en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Gezamenlijk zijn deze nieuwe game-platforms in Nederland al verantwoordelijk voor bijna een kwart van de totale gamingtijd. Het totaal aantal gamers is met 8,5 miljoen de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven.

Games versus media
Nederlanders zijn hun tijdbesteding anders gaan indelen. Zo zijn zij negen procent minder televisie gaan kijken en twaalf procent minder naar radio gaan luisteren ten opzichte van 2009. De grootste daling zien we bij het lezen van kranten en tijdschriften met maar liefst 33 procent tot 1,8 uur per Nederlander per week. We zijn dan wel weer actiever op het internet met een stijging van tien procent.

Van de tien uur per week die we gemiddeld op internet zijn, besteden we twintig procent aan het spelen van online games.Het spelen op de casual gaming website Zylom.nl is daarbij het meest populair met 66 procent van alle casual gamers (vijf miljoen in totaal). Binnen de doelgroep vrouwen alleen, geeft tachtig procent aan het liefst op Zylom te spelen.

Geld uitgeven
De meeste mobiele en online games zijn gratis te spelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nederlanders hier het meeste gebruik van maken. Het percentage Nederlanders dat betaalt voor games is daardoor gedaald naar 39 procent van alle gamers, ofwel iets meer dan drie miljoen mensen. Vergeleken met de andere negen landen waar Newzoo het onderzoek heeft uitgevoerd, scoren we hier het laagste in. We geven aan console games nog steeds het meeste geld uit, al is dat dit jaar voor het eerst minder dan de helft van de totale uitgaven aan games.

Nieuwe markten
Dit jaar zijn ook Brazilië, Rusland en Mexico onder de loep genomen, met respectievelijk 35, 38 en 16 miljoen gamers. Traditioneel werd in die landen veel games gespeeld en niets uitgegeven. Dat is nu veranderd. De mogelijkheid om gratis te starten en in kleine beetjes te betalen zoals met mobiele en online games, slaat daar enorm aan. Nu dat de grootte van deze markten, in geld uitgedrukt, vergelijkbaar is met grote Europese landen, verleggen veel gamebedrijven hun aandacht naar deze landen.

Nationaal Gaming Onderzoek 2011 en Newzoo

Het in Amsterdam gevestigde marktonderzoeksbureau Newzoo heeft in maart dit jaar in tien landen gelijktijdig onderzoek gedaan. De serie onderzoeken is in het buitenland bekend als de 2011 National Gamers Surveys. In total zijn meer dan 20,000 respondenten betrokken geweest bij het onderzoek, geselecteerd op basis van representativiteit voor de gehele bevolking van 10 tot 65 jaar (met internettoegang). Newzoo biedt haar klanten online toegang tot alle data met een tool die het mogelijk maakt diepe analyses uit te voeren, landen te vergelijken en eenvoudig grafieken te publiceren. Veel international gerenomeerde partijen uit de VS, Azië en Europa maken hier gebruik van, waaronder Blizzard, Incomm, RealGames/Zylom, EA, WarnerBros, RTL Group, PopCap, Nexon. Meer info: www.newzoo.com

Over Zylom by RealGames

Zylom is de Europese marktleider op het gebied van casual games. Deze games worden ook in Latijns-Amerika en Azië aangeboden. Ze zijn casual van opzet, wat betekent dat ze relatief snel te spelen zijn. Zylom biedt meer dan 200 gratis online spelletjes aan, waaronder actie- & restaurantgames en Mahjong. Bovendien distibueert de gamingaanbieder ruim 500 downloadbare spellen, zoals Zoek-en-Vind, 3-op-een-rij en actiegames, die gratis te proberen zijn en daarna gekocht kunnen worden. Houders van een FunPass kunnen alle downloadspellen onbeperkt spelen. Zylom is tevens producent van casual games: de inhouse gamestudio ontwikkelde populaire spellen zoals Campfire Legends - The Hookman, Heart's Medicine en de Delicious-serie. Maandelijks spelen ruim 20 miljoen mensen in Europa - van wie het merendeel vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar - op zylom.com. Zylom is onderdeel van het Amerikaanse RealGames. Kijk voor meer informatie op www.zylom.com.

Contact