Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nieuwe SIRE-campagne vraagt aandacht voor de gevolgen van scheiden voor kinderen

Amstelveen/ Hilversum, 28 april - De nieuwe SIRE-campagne die vandaag gelanceerd wordt vraagt aandacht voor de problemen die kinderen - zelfs tot op hoge leeftijd - kunnen ondervinden als gevolg van de scheiding van hun ouders. Thema van de campagne is: Wat je zegt tijdens een scheiding kan een kind voor altijd tekenen. Om de kans op emotionele en sociale problemen te verkleinen, publiceert SIRE op de website www.kinderenineenscheiding.nl suggesties van experts aan scheidende ouders en betrokkenen, zoals grootouders. Ieder jaar stranden in Nederland gemiddeld 35.000 huwelijken en naar schatting 60.000 samenwoonrelaties. Hierbij zijn 70.000 thuiswonende scheidingskinderen betrokken, van wie 30% problemen krijgt.

Dat een scheiding niet altijd goed verloopt, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Stratus. 70% van de ondervraagde gescheiden ouders ervaart dat hun kinderen nadelige gevolgen hebben ondervonden van de scheiding. Ruim een kwart geeft zelfs aan dat dit in sterke mate het geval is. Toch zegt 60% van de ondervraagde ouders dat ze, terugkijkend, geen dingen zien die ze ten aanzien van de kinderen anders hadden willen aanpakken. Dit lijkt te bevestigen dat ouders zich niet bewust zijn van de invloed die zij zelf hebben om de gevolgen van een scheiding voor een kind te verkleinen.

Partij kiezen
Scheiden is voor volwassenen een ingrijpende gebeurtenis, maar de kinderen die er ongevraagd in worden betrokken beleven dit minstens zo intens. Of een kind gevolgen ondervindt van een scheiding wordt in de eerste plaats bepaald door de mate waarin tijdens de scheiding conflicten voorkomen. Conflicten zijn zo slecht omdat een kind hierdoor vaak tussen de ouders in komt te staan. De kinderen krijgen het gevoel dat zij gedwongen partij moeten kiezen voor één van de ouders. 60% van de ondervraagde scheidingskinderen geeft de ouders dan ook het advies duidelijk te benoemen dat de kinderen ook tijdens en na de scheiding van beide ouders mogen blijven houden.

Problemen
De gevolgen die een scheiding heeft voor kinderen lopen uiteen van leerproblemen op school en gedragsproblemen, tot depressieve gevoelens en moeizame sociale relaties. Van de scheidingskinderen ervaart 30% in meer of mindere mate dergelijke problemen. Bij kinderen die zijn opgegroeid in een 'compleet' gezin is dit 15%. Scheidingskinderen hebben dus twee keer zo veel kans om problemen te krijgen. Het bekendste en meest voorkomende gevolg van een scheiding is de vergrote kans om later zelf te gaan scheiden. Die kans is voor scheidingskinderen twee keer zo groot. Wanneer de partner ook een kind van gescheiden ouders is, is deze kans zelfs drie keer zo groot.1

Campagne
De nieuwe SIRE-campagne die op radio, tv en in dagbladen en tijdschriften gevoerd zal worden, maakt indringend duidelijk hoeveel invloed de woorden van scheidende ouders kunnen hebben op hun kinderen. Uitlatingen van ouders, ontleend aan de praktijk van - conflictueuze - scheidingen, worden als een tatoeage afgebeeld op het lichaam van een kind. Zo onderstreept de campagne het langlopende effect van uitspraken tijdens een scheiding: Wat je zegt tijdens een scheiding kan een kind voor altijd tekenen. Op de speciaal ontwikkelde website, www.kinderenineenscheiding.nl kunnen ouders terecht voor praktische tips: 'waar moet je op letten tijdens een scheiding en welk gedrag kun je beter laten'. Externe adviseurs Else-Marie van den Eerenbeemt, familietherapeut, docent Jeugd, Gezin en Context aan de HvA/Pro Education en onderzoeker en Ed Spruijt, scheidingsonderzoeker aan de Universiteit Utrecht, adviseerd en SIRE vanuit hun expertise over de inhoud.

Klik hier voor het campagnemateriaal
Klik hier voor de onderzoeksresultaten


1Bron: Ed Spruijt & Helga Kormos, 2010, Handboek scheiden en de kinderen.


- Einde persbericht -

Over SIRE:
SIRE - Stichting Ideële Reclame - werd opgericht in 1967 als een onafhankelijke stichting, die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen op de publieke agenda te krijgen, om op die manier aan te zetten tot discussie en bewustwording en een eigen concrete bijdrage van mensen. Voorkomend uit de communicatiebranche kwijt SIRE zich van haar taak door het maken van ideële, dus niet commerciële campagnes. Ondernemingen uit de reclame-, onderzoek- en communicatiesector doen belangeloos mee aan SIRE-campagnes. Media verzorgen gratis de plaatsingen. Sinds haar oprichting ontwikkelde SIRE meer dan 100 campagnes, waaronder Je bent een rund als je met vuurwerk stunt; De maatschappij dat ben jij; Vrijwilligerswerk doe je niet voor niets; Geslachtsziekte genezen, begint bij jezelf; Denk 's aan een buitenlander op z'n tijd. Voor de aardigheid en Donor Codicil. Credits:
Aan de campagne hebben de volgende bureaus belangeloos meegewerkt: Campagne en website: 180Amsterdam
PR: Winkelman Van Hessen
Onderzoek: Stratus




Ingezonden persbericht