Ingezonden persbericht


Persbericht

LinkedIn: CEO's in Nederland heten vaak Cees

Peter en Deborah zijn populairste namen voor CEO's wereldwijd

Amsterdam, 28 april 2011 - Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat de meest populaire naam voor CEO's in Nederland Cees is. Wereldwijd komen de namen Peter en Deborah het meest voor bij CEO's.

De top 5 namen voor mannelijke CEO's in Nederland zijn volgens LinkedInsights-data:
* Cees

* Dick

* John

* Willem

* Pieter

"Het valt op dat de namen van mannelijke CEO's veel korter zijn dan de vrouwennamen. Verklaring hiervoor kan zijn dat mannelijke CEO's een verkorting van hun naam gebruiken om toegankelijker over te komen bij potentiële klanten. Verkortingen als een bijnaam of koosnaam worden namelijk vaak in intieme situaties gebruikt om genegenheid uit te drukken," zegt Dr. Frank Nuessel, redacteur van NAMES: A journal of Onomastics (een publicatie van de American Name Society) en hoogleraar in klassieke en moderne talen aan de University of Louisville. "Interessant genoeg geven vrouwelijke CEO's voorkeur aan het gebruiken van hun volledige naam, wat mogelijk aantoont dat zij serieuzer genomen willen worden," aldus Dr. Nuessel.

Om iedereen te helpen zichzelf te onderscheiden van andere professionals met dezelfde naam, geeft LinkedIn de volgende tips:


1. Claim je naam:

Verander de URL van je LinkedIn profiel naar je 'voornaamachternaam' (één woord zonder spaties), bijvoorbeeld http://www.linkedin.com/in/KarinGroot. Zo komt je profiel bovenaan te staan bij zoekopdrachten naar jouw naam op het internet. Dit maakt het ook makkelijker om je profiel te linken onderaan je e-mail of op je visitekaartje. Dit kan iedereen makkelijk doen via de "Edit Profile-pagina". Als jouw URL al in gebruik is, kan je ook kiezen voor je achternaamvoornaam.


2. Pronk met je vaardigheden:

Cees Smit 2.0 heeft waarschijnlijk niet dezelfde kennis als jij, dus zorg ervoor dat je al je relevante vaardigheden toevoegt aan je profiel. Nadat je bent ingelogd kan je via 'LinkedIn Skills' met een paar keer klikken al je vaardigheden bij je profiel zetten.


3. Zorg dat je verbonden bent met anderen:

Met de personen waarmee je verbonden bent, kun je je onderscheiden van concurrenten. Het magische aantal connecties op LinkedIn is 50. Je netwerk kan bestaan uit klanten, collega's, oude werkgevers, vrienden en zelfs familie. Wanneer je verbonden bent met betrouwbare contacten op LinkedIn, kan je netwerk voor je instaan en kunnen zij je benaderen als ze een vacature zien die misschien bij jou past.

Lees meer over LinkedIn's ranglijst van populaire namen voor professionals in onze blog post.

Onderzoeksmethode
Voor het onderzoek naar populaire namen voor professionals keek het LinkedInsights data-team naar de meer dan 100 miljoen publieke profielen op LinkedIn. Het team stelde daarna de populaire namen vast door de meest voorkomende namen binnen een specifieke bevolking of werksector (zoals "namen voor vrouwelijke CEO's wereldwijd") te selecteren. Branches zijn afgeleid van de zelfgekozen titel dat elk lid invoert op zijn/haar LinkedIn-profiel. Tot de horeca-sector behoren bijvoorbeeld chefkoks, obers, gastvrouwen, sommeliers, etc. ***
Over LinkedIn
LinkedIn is s'werelds grootste online professionele netwerk met 100 miljoen leden in meer dan 200 landen. De website van LinkedIn is in 2003 gelanceerd en rekent leidinggevenden van elk Fortune 500-bedrijf tot zijn leden. Het is een private onderneming met gediversifieerd bedrijfsmodel en kent inkomstenstromen van inschrijvingen van gebruikers, de verkoop van advertenties en recruitmentoplossingen. Het LinkedIn hoofdkantoor is gevestigd in Mountain View Californië.