Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
CS-EZIS.Net van ChipSoft
LUMC als eerste UMC over op het CS-EZIS.Net van ChipSoft
Publicatiedatum: 3 mei 2011 | PERSBERICHT
Aandachtsgebieden: Patiënt en zorg
Afgelopen weekend is het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
succesvol overgestapt op het elektronische zorginformatiesysteem van
ChipSoft (CS-EZIS.Net). Het LUMC is hiermee het eerste universitair
medische centrum dat organisatiebreed gebruik maakt van het
CS-EZIS.Net. Naast dossiervoering, ondersteuning van alle
medicatiegerelateerde handelingen, inzet van zorgpaden en
facturatieoplossingen, biedt ChipSoft ook ondersteuning voor specifiek
academische doeleinden en trajecten. Ik ben erg trots op de grote
betrokkenheid van vrijwel de gehele organisatie bij het realiseren van
dit omvangrijke project, zegt Karel van Lambalgen, directeur-ICT van
het LUMC. Met ons nieuwe CS-EZIS.Net kunnen wij onze patiënten nog
beter bedienen.
Alle planningen gehaald
De ziekenhuisbrede implementatie van het CS-EZIS.Net in het LUMC kent
qua omvang haar gelijke niet in Nederland. Tijdens de intensieve
voorbereiding is de software volgens een strakke planning zorgvuldig
ingericht en getest. De bijna vijfduizend eindgebruikers beschikken nu
over een systeem dat hen beter ondersteunt in hun werkproces. En dat
nog geen anderhalf jaar na de ondertekening van de overeenkomst. De
implementatie is een unieke en grote operatie, waar veel voorbereiding
aan vooraf is gegaan, aldus Van Lambalgen. Succesfactoren zijn: focus,
groot commitment van alle lagen van de organisatie en gewoon heel hard
werken door alle betrokkenen. De invoering betekende ook een belangrijk
veranderproces in de organisatie. Naast de inrichting van het systeem
is daarom bijzonder veel aandacht besteed aan dit aspect. Meer dan 10%
van de medewerkers van het LUMC is actief bij dit project betrokken.
Gerrit Mulder, directeur Implementatie en Support van ChipSoft, kan
zich goed vinden in de succesfactoren die Van Lambalgen noemt: Voor de
implementatieafdeling van ChipSoft was dit project gezien de omvang een
uitdaging. Dankzij het volhardende werk van onze consultants en de
medewerkers van het LUMC hebben we het project binnen de gestelde tijd
tot een goed einde weten te brengen.
Dossiers voor alle specialismen
Alle specialismen krijgen een elektronisch patiëntendossier. Hierdoor
komt informatie direct beschikbaar voor de artsen die bij de
behandeling betrokken zijn. Voor het LUMC als centrum van medische
vernieuwing is dit een absolute must. De patiënten zullen volgens Van
Lambalgen eveneens voordeel ondervinden van het nieuwe systeem. Zij
hoeven niet steeds dezelfde vragen te beantwoorden bij verschillende
specialisten, want veel gegevens, zoals medicatie en allergieën, worden
gedeeld. Ik kijk uit naar de volgende fase in het project, want nog
niet al onze ambities zijn nu gerealiseerd. In de verdere
ontwikkelingen in het CS-EZIS.Net wordt een uitgebreider
patiëntenportaal voorzien, waarmee de patiënt afspraken kan maken en
verzetten, gegevens kan inzien en bijvoorbeeld een vragenlijst of een
dagboek kan invullen. Ik verwacht dat we met deze ontwikkelingen nog
beter op de wensen van onze patiënten inspelen.