OPTA: Nuon 70.000 euro boete voor overtreden telemarketingregels
Persbericht van Opta
Den Haag, 3 mei 2011. OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, heeft energiebedrijf Nuon (N.V. Nuon Sales Nederland) een
boete opgelegd van 70.000 euro voor het overtreden van de
telemarketingregels. Van 1 oktober 2009 tot en met 11 december 2009
zijn consumenten ongevraagd benaderd met verkooptelefoontjes. In deze
periode heeft Nuon ruim 15.000 mensen laten bellen waarvan de nummers
waren opgenomen in het Bel-me-niet-register. Een deel van de nummers
had Nuon verkregen via een online enqu(ee)te. Bij het invullen van deze
enqu(ee)te was het voor de consument onvoldoende duidelijk dat deze,
ondanks zijn inschrijving in het Bel-me-niet-register, door Nuon gebeld
kon worden voor telemarketing.
Ruim 1,2 miljoen euro aan boetes
OPTA komt overtredingen van de telemarketingregels op het spoor dankzij
klachten die consumenten indienen bij informatieloket ConsuWijzer. De
top 5 van klachten over telemarketing gaat over loterijen (19%),
energie (18%), telefonie & televisie (13%), kranten & tijdschriften
(9%) en goede doelen (9%). Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van
de signalen bij ConsuWijzer. OPTA heeft inmiddels zeven partijen voor
in totaal ruim 1,2 miljoen euro beboet. Wegens lopende juridische
procedures kan de toezichthouder nog niet alle namen van de betrokken
bedrijven bekendmaken.
Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking
getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben,
mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering
hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige-)klanten mogen bellen
voor een vergelijkbaar product of dienst. Als een consument zélf
uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze
consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het
register. Overigens zijn telemarketeers verplicht tijdens elk gesprek
te vragen of zij de consument mogen blijven bellen namens het bedrijf.
Daarnaast dient de telemarkeer altijd te vragen of de consument
ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet-register. Geeft de consument
aan niet meer gebeld te willen worden door dit specifieke bedrijf en/of
ingeschreven te willen worden in het register, dan moet de
telemarketeer hiervoor zorgen. Op dit moment zijn ruim zes miljoen
telefoonnummers opgenomen in het Bel-me-niet-register. Consumenten
kunnen zich inschrijven via www.bel-me-niet.nl.
Links:
http://www.opta.nl
Razende Robot Reporter