Consumentenautoriteit
gaan hand in hand
Consumentenautoriteit: handhaven en informeren gaan hand in hand
3 mei 2011 | Nieuwsbericht
In 2010 legde de Consumentenautoriteit een recordbedrag van EUR
2.680.000,= aan boetes en dwangsommen op. Tevens bezochten ruim 2,3
miljoen consumenten de website ConsuWijzer, het informatieloket voor
consumenten. Meer dan een half miljoen voorbeeldbrieven werden daar
gedownload.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit, over deze
cijfers uit de Terugblik 2010: "Ik ben er trots op dat we veel
consumenten bereiken met onze informatie over hoe ze hun recht kunnen
halen. Consumenten met een individueel probleem kunnen daarmee zelf aan
de slag. Daar waar de problemen te groot en structureel zijn treden wij
als toezichthouder op en leggen boetes op. Via ConsuWijzer ontvangen
wij van consumenten waardevolle signalen. De combinatie van handhaven
en informeren is succesvol."
Voortgang Agenda 2010/2011
Wat de specifieke aandachtsgebieden van de Consumentenautoriteit uit de
Agenda 2010/2011 betreft heeft de aanpak van de sites die
toegangskaarten doorverkopen een positief effect gehad op de
consumentenbescherming. Consumenten worden op deze sites nu beter
geïnformeerd over het feit dat het doorverkochte kaarten betreft en wat
dit voor de consument betekent. Deze aanpassingen zijn meestal onder
dwang van maatregelen door de Consumentenautoriteit tot stand gekomen.
Wat de misleidende en agressieve werving betreft zag de
Consumentenautoriteit in 2010 een afname van het aantal klachten over
colportage na de start van voorlichting en onderzoeken over colportage.
Tegelijkertijd werd een toename van het aantal klachten over
telemarketing gesignaleerd.
Wat het onderwerp garantie betreft heeft de Consumentenautoriteit in
2010 diverse onderzoeken gedaan. Daarnaast zijn consumenten
geïnformeerd over hun rechten, onder andere tijdens een speciale
Garantieweek. De Consumentenautoriteit komt binnenkort met resultaten
naar buiten van haar onderzoek naar mogelijk misleidende informatie
rondom garantierechten in de elektronicabranche. Bij de
grensoverschrijdende zaken valt op, dat deze veelal gaan over internet,
zoals ticketverkoop en misleidende informatie op websites.
ICPEN
Van juli 2010 tot juli 2011 is de Nederlandse Consumentenautoriteit
voorzitter van het mondiale netwerk van consumentenautoriteiten ICPEN
(the International Consumer Protection and Enforcement Network).
ConsuWijzer
ConsuWijzer werd in 2010 door het publiek uitgeroepen tot beste
overheidswebsite van het jaar. Ruim 2,3 miljoen consumenten wisten de
site te vinden. Er werd ook een speciale mobiele versie van de website
gelanceerd: m.consuwijzer.nl.
De top vijf van de meldingen bij ConsuWijzer in 2010 was:
1. misleidende en/of agressieve werving
2. garantie en non-conformiteit
3. rekeningen en betalen
4. ontbinden overeenkomst
5. onduidelijke voorwaarden overeenkomst
ConsuWijzer is het consumentenloket van de Consumentenautoriteit, NMa
en OPTA. De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft
eerder dit jaar het voornemen kenbaar gemaakt om de drie
toezichthouders per 1-1-2013 te laten opgaan in een nieuw te vormen
organisatie.
Meer informatie
Rita Buit, plv. perswoordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 46, mobiel: 06 - 31 03 52 75, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl
Download de Terugblik op 2010 van de Consumentenautoriteit (PDF, 3.16
MB)