TNS NIPO publicaties
3 mei 2011
Eén op de drie huishoudens verlangt naar komst financieel loket
Van de Nederlandse huishoudens geeft één op de drie (32%) aan nu of in
de toekomst behoefte te hebben aan een locatie waar men terecht kan
voor op de eigen situatie toegesneden, objectieve en onafhankelijke
voorlichting over allerlei geldkwesties. Dit blijkt uit recent
onderzoek van TNS NIPO op basis van een representatieve steekproef van
ruim 35.000 huishoudens.
Julie Visser, senior consultant bij TNS NIPO: `Ons onderzoek onderbouwt
het idee dat Minister van Financiën Jan Kees de Jager vorig jaar heeft
geopperd om in 2011 met een pilot van "geldwinkels" à la rechtswinkels
van start te gaan. Op dit moment worden concrete plannen voor deze
pilot uitgewerkt door Wijzer in geldzaken.'
Visser: `Het gaat hier om voorlichting van deskundigen die de consument
zonder winstoogmerk te woord staan en - indien noodzakelijk - de weg
wijzen naar bestaande financiële (sociale) instellingen. Zij bieden
geen financiële producten of diensten aan en geven hierover ook geen
inhoudelijk advies. Zij voorzien de consument, gratis of soms tegen
beperkte kosten, van objectieve informatie over allerlei geldkwesties
die voor de consument belangrijk zijn.'
De vier belangrijkste voorlichtingsthema's
Consumenten die behoefte hebben aan een dergelijk locatie, geven aan
vooral voorlichting te willen krijgen over onderwerpen en/of
geldkwesties met betrekking tot:
1. belastingen (75%)
2. pensioenvoorziening (56%)
3. combinatie van financiële producten als hypotheek, verzekering,
sparen en beleggen (55%)
4. gemeentevoorzieningen en tegemoetkomingen (52%)
Opvallend hierbij is dat voorlichting over pensioenen hoog op de
ranglijst staat!
---
1 | Belastingen, pensioenvoorziening, combinatie van financiële
producten, gemeentevoorzieningen en tegemoetkomingen vier belangrijkste
voorlichtingsthema's
---
Belastingen, pensioenvoorziening, combinatie van financiële producten,
gemeentevoorzieningen en tegemoetkomingen vier belangrijkste
voorlichtingsthema's
Bron: TNS NIPO, 2011
---
Jongeren hebben de meeste behoefte aan voorlichting
Volgens het TNS NIPO-onderzoek is de behoefte aan een dergelijke
locatie het grootst onder jongeren. Naast de vier eerdergenoemde
hoofdthema's zien we dat jongeren ook relatief meer belang hechten aan
voorlichting over onderwerpen die betrekking hebben op geldkwesties
rond de leeftijdsspecifieke thema's als kinderen krijgen, studeren en
samenwonen.
Opvallend is dat veel jongeren ook behoefte blijken te hebben aan
voorlichting over hun huishoudbudget (hoe rond te komen met je geld)
(29%), schulden (wat te doen en hoe te voorkomen) (26%), en
verzekeringen (35%).
---
2 | Jongeren meeste behoefte aan financieel loket, naarmate de leeftijd
vordert neemt de behoefte af
---
Jongeren meeste behoefte aan financieel loket, naarmate de leeftijd
vordert neemt de behoefte af
Bron: TNS NIPO, 2011
---
Behoefte neemt af naarmate de leeftijd vordert
De behoefte neemt enigszins af naarmate men ouder is. Niet geheel
onverwachts hebben 60-plussers er het minst behoefte aan, hoewel ook
onder deze doelgroep de behoefte aan een `geldwinkel' nog redelijk hoog
is (ca. 22%).
Mannen en vrouwen verschillen in hun financiële hulpvraag
Vooral vrouwen (35%) geven aan er nu of in de toekomst zeker wel/
waarschijnlijk wel behoefte aan te hebben. De behoefte aan voorlichting
over het thema `combinaties van financiële producten' is net zo groot
onder mannen als onder vrouwen. Vrouwen daarentegen hebben meer
behoefte aan voorlichting over de andere drie thema's dan mannen.
Daarnaast hebben vrouwen meer dan mannen behoefte aan voorlichting over
thema's als huishoudbudget (hoe rond te komen met je geld), samenwonen
of trouwen, kopen of huren woning en werkloosheid/ ontslag/
arbeidsongeschiktheid. Mannen hebben significant meer behoefte aan
voorlichting over geldkwesties met betrekking tot overlijden partner.
Gemeentehuis of bibliotheek ultieme locatie voor financieel loket
Deze twee partijen merkt men als de meest ideale locatie aan om een
dergelijke plek te bezoeken. Daarnaast vindt men een financieel
adviseur c.q. bemiddelaar en een winkelstraat ook goede locaties.
Opmerkelijk is dat één op de tien ook een bank een geschikte plek
vindt. Men verwacht dus van deze instelling ook objectieve en
onafhankelijke voorlichting te kunnen krijgen. Ook blijkt het voor één
op de tien huishoudens, die behoefte hebben aan een `geldwinkel', niet
uit te maken op welke locatie de geldwinkel is gelegen.
D0535 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk vond plaats van 10 t/m 28
maart 2011. In totaal werden 36.751 huishoudens ondervraagd (n=36.751).
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Frans van der Horst (tel:
020 522 53 96).
TNS NIPO