Rijksoverheid


Retouradres Postbus 20350 2500 EJ Den Haag

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA DEN HAAG

Bezoekadres: Parnassusplein 5 2511 VX Den Haag Kenmerk DLZ-U-3060156 Correspondentie uitsluitend richten aan het retouradres met vermelding van de datum en het kenmerk van deze brief.

3 mei 2011

Kamervragen van het Kamerlid Uitslag (CDA)

Geachte voorzitter, Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Uitslag (CDA) over de zorgzwaartepakketten (2011Z06935).

Hoogachtend,

de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

mw. drs. M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner


1 Heeft u het recente persbericht van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) gelezen? Ik heb het nieuwsbericht van de NPCF gelezen. 2 Deelt u de mening dat de zorgzwaartepakketten patiëntvolgende budgetten zijn, waarbinnen de patiënt de regie heeft om de zorg naar eigen behoefte vorm en inhoud te geven in overleg met de zorgaanbieder? Bent u bekend met het feit dat deze afstemming in de meeste zorginstellingen niet plaats vindt? Wat gaat u doen om het patiëntvolgend karakter van de ZZP's vorm te geven? 3 Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat de bekendheid en de mogelijkheden van de patiëntvolgendheid van de ZZP's bekend wordt onder de gebruikers? Deelt u de mening dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor de zorgkantoren (straks de zorgverzekeraars)? Zo ja, op welke wijze gaat u hieraan vorm geven? Komt er een plan van aanpak om de bedoeling van de ZZP's en de mogelijkheden ervan te verspreiden onder de gebruikers, de vertegenwoordigers van de gebruikers, de zorgaanbieders en degenen die de gebruikers moeten informeren? 4 Is duidelijk waarom de implementatie van de ZZP's op deze wijze is verlopen? Welke belangen spelen er mee van bijvoorbeeld aanbieders om de patiëntvolgendheid niet als dusdanig te etaleren? Wat gaat u hieraan doen?


2 en 3 en 4
Met zorgzwaartebekostiging is er sprake van persoonsvolgende bekostiging. Voor iemand die meer of zwaardere zorg nodig heeft, is meer geld beschikbaar. Samen met de zorgaanbieder stemt de cliënt de zorg zoveel mogelijk op zijn behoefte af; de basis hiervoor is het zorgplan. Uit onderzoek onder 850 AWBZ-zorgaanbieders van november 2010 en uit de recente cliëntenmonitor van de gezamenlijke cliëntenorganisaties blijkt dat de belangrijkste voordelen van zorgzwaartepakketten zijn: eerlijker verdeling van middelen, meer inzicht in zorgzwaarte van de cliënt en stimulans om de cliënt meer centraal te stellen. In de eerste jaren na invoering is veel geïnvesteerd in de bedrijfsvoering en het wennen aan het nieuwe systeem. De cliëntenorganisaties constateren dat zorgaanbieders de bedrijfsvoering over het algemeen op orde hebben. Nu is het tijd voor de volgende stap: meer regie bij de cliënt. De omslag naar cliëntgericht werken vergt nog veel inspanningen van aanbieder en cliënt. Daarom zal i k in 2011 aanbieders via het programma Werkenmetzzp's verder ondersteunen bij de cultuuromslag naar cliëntgericht werken. Cliëntenorganisaties Platform VG, NPCF en LPGGz starten met het project `Zorgzwaartepakketten in de praktijk.' Hierin ondersteunen zij cliënten, cliëntenraden en aanbieders bij het onderlinge gesprek over de invulling van de zorg, door middel van het ontwikkelen van goede voorbeelden en organiseren van bijeenkomsten. Zorgkantoren (en in toekomst zorgverzekeraars) hebben in dit geheel een bemiddelende rol en zullen daarbij hun cliënten moeten wijzen op de mogelijkheden die zij met een zzp hebben bij verschillende instellingen.

---- --