Gemeente Almere

Groeiend Almere moet ook in de toekomst bereikbaar zijn

03-05-2011

Om de bereikbaarheid binnen Almere op peil te houden zijn moet het auto
-, OV- en fietsnetwerk behoorlijk worden aangepast en uitgebreid. De uitvoering van deze werkzaamheden vergt een investering van ongeveer 230 miljoen euro. Dit blijkt uit de Verkenning Stedelijke Bereikbaarheid Almere (VSBA). Eind mei praten gemeente en provincie met de minister van Infrastructuur en Milieu over de financiering van de plannen.

De gemeente Almere en de provincie Flevoland spraken in 2006 met de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat af om gezamenlijk een verkenning uit te voeren naar de effecten van Almere 2.0 op de binnenstedelijke bereikbaarheid van Almere. Een samenvatting van de Verkenning Stedelijke bereikbaarheid Almere is vandaag aangeboden aan Provinciale Staten van de provincie Flevoland en de gemeenteraad van Almere.

Noodzakelijk

De Verkenning Stedelijke Bereikbaarheid Almere heeft in kaart gebracht wat er - sober en doelmatig - noodzakelijk is om de interne bereikbaarheid van de stad Almere op peil te houden om Almere 2.0 mogelijk te maken. Dat heeft geleid tot de samenstelling van een pakket van maatregelen dat varieert van het aanpassen van verbindingen onder de A6, uitbreiding van de provinciale wegen in Almere tot een betere benutting van het lokale wegennet. Uitgegaan wordt van het verder uitbreiden van het unieke gescheiden verkeerssysteem van Almere (vrije busbanen) in de nieuwe gebieden en het aanleggen van goede fietsinfrastructuur.

In de komende vijf jaar gaat het daarbij om aanpassing van de onderdoorgangen onder de A6 tot aan de Weerwaterzone, het verbreden van de Waterlandseweg naar 2x2 rijstroken, aanpassing infrastructuur van Almere Hout-Noord inclusief een ontsluitingsweg naar de Vogelweg, uitbreiding van de Hogering naar 2x3 rijstroken tot aan de Hollandsedreef.

Wethouder Adri Duivesteijn: "De grote winst van de verkenning is dat weer is vastgesteld dat Almere alleen kan groeien en zich kan ontwikkelen als er een robuuste en duurzame oplossing komt voor de problemen rond de bereikbaarheid in en rond Almere. Groei en ontwikkeling van Almere als volwaardige stad en als integraal onderdeel van de Metropool Regio Amsterdam kan alleen verantwoord plaatsvinden als een goede bereikbaarheid is gegarandeerd. Die conclusie is niet nieuw, maar is met dit onderzoek opnieuw bevestigd. Belangrijk is ook dat de conclusie door alle betrokken partijen - gemeente, provincie en Rijk - wordt gedeeld. In de afgelopen periode zijn al belangrijke besluiten genomen over de verbetering van de bereikbaarheid over het spoor en de weg. Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. Met investeringen in infrastructuur is veel geld gemoeid. Ik vertrouw er op dat minister Schultz van Haegen het aanpakken van de bereikbaarheid binnen de stad even belangrijk vindt als de aanpak van de problemen buiten de stad."

Ambitie

Het is een gezamenlijke ambitie van rijk, Metropool Regio Amsterdam en NV Utrecht om Almere te laten groeien met 60.000 woningen en 100.000 arbeidsplaatsen. De minister heeft daarbij haar visie gegeven dat de stad door zal groeien. Dat doet Almere ook en met succes: in 2010 zijn ruim 1.600 nieuwe woningen in Almere opgeleverd. Een dergelijke groei zal grote druk leggen op de stedelijke bereikbaarheid van de bestaande stad als er niets wordt gedaan aan de infrastructuur voor OV, fiets en auto, die is toegesneden op een stad van maximaal 225.000 inwoners.

René van Diessen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Flevoland: "We zijn in gesprek over financiering van een deel van het eerste pakket. De verwachting is dat we over enkele weken definitieve afspraken met de minister kunnen maken. Na het tracébesluit A6/A1/A9 en het akkoord over het hoogfrequent spoor is dit vreselijk belangrijk voor Flevoland. Nu nog de A27. Dan zijn we helemaal blij."

Stedelijke bereikbaarheid

In november 2010 heeft de minister de Verkenning Stedelijke Bereikbaarheid Almere (VSBA) als officiële verkenning vastgesteld. Deze vaststelling is van belang omdat de voorgestelde maatregelen in de Verkenning daardoor in aanmerking kunnen komen voor financiering door het Rijk. In het licht van het destijds verse regeerakkoord en het gebrek aan zicht op financiële consequenties zijn daar toentertijd geen afspraken over gemaakt.

Het programma Stedelijke Bereikbaarheid Almere sluit aan bij de groei van de stad en bij de grote infrastructurele werken in en om Almere. De maatregelen worden pas genomen als het nodig is en/of waar `werk met werk' gemaakt kan worden (zoals bij de verbreding van de A6 en de uitbreiding van de Flevolijn). Daarom is gekozen voor het `knippen' van de maatregelen en per 5 jaar te bekijken wat er nodig is. Het eerste pakket is gekoppeld aan de eerste fase van de verbreding van de A6 en aan het ontsluiten van het gebied Almere Hout-Noord.