Groeiend Almere moet ook in de toekomst bereikbaar zijn
03-05-2011
Om de bereikbaarheid binnen Almere op peil te houden zijn moet het auto
-, OV- en fietsnetwerk behoorlijk worden aangepast en uitgebreid. De
uitvoering van deze werkzaamheden vergt een investering van ongeveer
230 miljoen euro. Dit blijkt uit de Verkenning Stedelijke
Bereikbaarheid Almere (VSBA). Eind mei praten gemeente en provincie met
de minister van Infrastructuur en Milieu over de financiering van de
plannen.
De gemeente Almere en de provincie Flevoland spraken in 2006 met de
toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat af om gezamenlijk een
verkenning uit te voeren naar de effecten van Almere 2.0 op de
binnenstedelijke bereikbaarheid van Almere. Een samenvatting van de
Verkenning Stedelijke bereikbaarheid Almere is vandaag aangeboden aan
Provinciale Staten van de provincie Flevoland en de gemeenteraad van
Almere.
Noodzakelijk
De Verkenning Stedelijke Bereikbaarheid Almere heeft in kaart gebracht
wat er - sober en doelmatig - noodzakelijk is om de interne
bereikbaarheid van de stad Almere op peil te houden om Almere 2.0
mogelijk te maken. Dat heeft geleid tot de samenstelling van een pakket
van maatregelen dat varieert van het aanpassen van verbindingen onder
de A6, uitbreiding van de provinciale wegen in Almere tot een betere
benutting van het lokale wegennet. Uitgegaan wordt van het verder
uitbreiden van het unieke gescheiden verkeerssysteem van Almere (vrije
busbanen) in de nieuwe gebieden en het aanleggen van goede
fietsinfrastructuur.
In de komende vijf jaar gaat het daarbij om aanpassing van de
onderdoorgangen onder de A6 tot aan de Weerwaterzone, het verbreden van
de Waterlandseweg naar 2x2 rijstroken, aanpassing infrastructuur van
Almere Hout-Noord inclusief een ontsluitingsweg naar de Vogelweg,
uitbreiding van de Hogering naar 2x3 rijstroken tot aan de
Hollandsedreef.
Wethouder Adri Duivesteijn: "De grote winst van de verkenning is dat
weer is vastgesteld dat Almere alleen kan groeien en zich kan
ontwikkelen als er een robuuste en duurzame oplossing komt voor de
problemen rond de bereikbaarheid in en rond Almere. Groei en
ontwikkeling van Almere als volwaardige stad en als integraal onderdeel
van de Metropool Regio Amsterdam kan alleen verantwoord plaatsvinden
als een goede bereikbaarheid is gegarandeerd. Die conclusie is niet
nieuw, maar is met dit onderzoek opnieuw bevestigd. Belangrijk is ook
dat de conclusie door alle betrokken partijen - gemeente, provincie en
Rijk - wordt gedeeld. In de afgelopen periode zijn al belangrijke
besluiten genomen over de verbetering van de bereikbaarheid over het
spoor en de weg. Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. Met
investeringen in infrastructuur is veel geld gemoeid. Ik vertrouw er op
dat minister Schultz van Haegen het aanpakken van de bereikbaarheid
binnen de stad even belangrijk vindt als de aanpak van de problemen
buiten de stad."
Ambitie
Het is een gezamenlijke ambitie van rijk, Metropool Regio Amsterdam en
NV Utrecht om Almere te laten groeien met 60.000 woningen en 100.000
arbeidsplaatsen. De minister heeft daarbij haar visie gegeven dat de
stad door zal groeien. Dat doet Almere ook en met succes: in 2010 zijn
ruim 1.600 nieuwe woningen in Almere opgeleverd. Een dergelijke groei
zal grote druk leggen op de stedelijke bereikbaarheid van de bestaande
stad als er niets wordt gedaan aan de infrastructuur voor OV, fiets en
auto, die is toegesneden op een stad van maximaal 225.000 inwoners.
René van Diessen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie
Flevoland: "We zijn in gesprek over financiering van een deel van het
eerste pakket. De verwachting is dat we over enkele weken definitieve
afspraken met de minister kunnen maken. Na het tracébesluit A6/A1/A9 en
het akkoord over het hoogfrequent spoor is dit vreselijk belangrijk
voor Flevoland. Nu nog de A27. Dan zijn we helemaal blij."
Stedelijke bereikbaarheid
In november 2010 heeft de minister de Verkenning Stedelijke
Bereikbaarheid Almere (VSBA) als officiële verkenning vastgesteld. Deze
vaststelling is van belang omdat de voorgestelde maatregelen in de
Verkenning daardoor in aanmerking kunnen komen voor financiering door
het Rijk. In het licht van het destijds verse regeerakkoord en het
gebrek aan zicht op financiële consequenties zijn daar toentertijd geen
afspraken over gemaakt.
Het programma Stedelijke Bereikbaarheid Almere sluit aan bij de groei
van de stad en bij de grote infrastructurele werken in en om Almere. De
maatregelen worden pas genomen als het nodig is en/of waar `werk met
werk' gemaakt kan worden (zoals bij de verbreding van de A6 en de
uitbreiding van de Flevolijn). Daarom is gekozen voor het `knippen' van
de maatregelen en per 5 jaar te bekijken wat er nodig is. Het eerste
pakket is gekoppeld aan de eerste fase van de verbreding van de A6 en
aan het ontsluiten van het gebied Almere Hout-Noord.
Gemeente Almere