Consortium kiest voor proeven met drijvende windturbines bij MARIN
Persbericht van MARIN Maritiem Research Instituut
Nederland
MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) is bezig met de laatste
serie proeven met drie verschillende concepten van drijvende
windturbines voor het DeepCwind Consortium (USA), o.l.v. de
Universiteit van Maine. Dit zeer uitgebreide modelproevenprogramma is
op dit gebied een wereldprimeur. Algemeen wordt aangenomen dat
drijvende windturbines de volgende stap zijn in de ontwikkeling van het
opwekken van windenergie, na de huidige generatie vaste windturbines in
ondiep water. Voor deze unieke modelproeven hebben MARIN en het
DeepCwind Consortium nauw samengewerkt aan de ontwikkeling van een
nieuwe, hoogwaardige windgenerator in de testfaciliteiten van MARIN.
Met drijvende windturbines kan windenergie worden gegenereerd in
gebieden verder van de kust, waar meer wind en meer ruimte is. Echter,
de enorme technische uitdaging is om een platform te ontwerpen dat
economisch gezien zo voordelig mogelijk is en zo min mogelijk
bewegingen heeft. Daarom worden nu bij MARIN proeven gedaan door
DeepCwind met een Spar, een Tension Leg Platform en een
Semi-submersible. De modelproeven op schaal zijn het eerste begin van
Phase 1 van het Deepwater Offshore Wind Plan van Maine. Dit plan heeft
als doel om rond het jaar 2030 een commercieel drijvend windmolenpark
operationeel te hebben in de Golf van Maine met een capaciteit van
5.000 megawatt. De proeven zijn van groot belang voor de succesvolle
ontwikkeling van toekomstige, drijvende windturbines.
Erik-Jan de Ridder en Arjen Koop, de verantwoordelijke projectmanagers
van MARIN, verklaren dat "een cruciaal punt bij deze proeven is dat
wind en golven tegelijkertijd aanwezig zijn. Hierdoor is het mogelijk
de complexe bewegingen en belastingen van de draaiende windturbine op
een bewegend platform te bestuderen, zowel in wind als in golven. Dit
maakt deze proeven tot betrouwbare, hoogwaardige referentiedata om
simulatiemethoden mee te valideren voor de koppeling tussen
aerodynamisch en hydrodynamisch gedrag."
Richard Kimball Associate Professor of Engineering aan de Maritime
Academy van Maine en verantwoordelijk voor het aerodynamiche ontwerp:
"Alhoewel de resultaten van de modelproeven nader geanalyseerd moeten
worden, is de eerste indruk dat de aerodynamische windbelasting op de
rotor een aanzienlijke invloed heeft op het gedrag van de drijvers en
dus van invloed zal zijn op het ontwerp en de werking van de turbine.
Hiermee is het belang aangetoond van de speciaal ontworpen hoogwaardige
windgenerator in combinatie met golven". Deze opstelling is ontworpen
in een nauw samenwerkingsverband van de Universiteit van Maine en
MARIN. Beide instituten zullen ook in de toekomst nauw samenwerken om
de proefresultaten verder te analyseren voor de drie geteste drijvers.
De resultaten worden daarna gebruikt om simulatiecodes voor drijvende
windturbines te calibreren en valideren.
De volgende stap voor het DeepCwind Consortium is het opstellen van een
drijvende windturbine op ontwerpschaal 1:3 in juli 2012 voor de kust
van Monhegan Island. In juli 2013 volgen dan nog enkele ontwerpen op
schaal 1:3. Met de data van deze proeven en de gevalideerde numerieke
simulatiemodellen wordt het meest kostenbesparende ontwerp van de
drijvende windturbine geselecteerd en geoptimaliseerd.
DeepCwind:
Het DeepCwind Consortium stelt zicht ten doel de staat Maine de status
te geven van nationaal trendsetter in deepwater offshore
windtechnologie d.m.v. een onderzoeksinitiatief, gesponsord door de
U.S. Department of Energy, de National Science Foundation, e.a. Tot het
consortium, o.l.v. de University of Maine, behoren universiteiten,
non-profit organisaties en nutsbedrijven. Het vormt een breed scala van
leiders in de offshore industrie en marineconstructies, zowel ontwerp
als constructie; bedrijven met expertise in windprojectsituering,
energie-investeringen, milieu-analyse en milieurecht; bedrijven met
kennis in composietmaterialen om te assisteren in het ontwerp en de
selectie van roestbestendige materialen; en ook industriële
organisaties om te assisteren met opleiding en transfer van
technologische kennis.
MARIN:
Het Maritiem Research Instituut Nederland is in 1929 opgericht onder de
naam Nederlands Scheepvaartkundig Proefstation (NSP) door de
Nederlandse overheid en de industrie.
Al meer dan 75 jaar levert het Maritiem Research Instituut Nederland
(MARIN) als onafhankelijk adviseur een bijdrage aan de ontwikkeling van
veilige en zuinige schepen en offshoreconstructies. MARIN ziet het dan
ook als zijn verantwoordelijkheid bij te dragen aan de ontwikkeling van
het opwekken van duurzame energie uit golven, getijde en wind. Onlangs
heeft MARIN hiertoe een speciale werkgroep gevormd, het Renewable
ENergy Team (RENT).
Einde van dit persbericht
Uitnodiging voor de pers
Wilt u deze unieke modeltesten maandag 9 mei a.s. bijwonen? Wij
ontvangen u graag! Ontvangst is vanaf 10:00 uur. U kunt zich hiervoor
aanmelden door een mail te sturen naar Communications@marin.nl. U
ontvangt hiervan dan zo spoedig mogelijk een bevestiging.
Bezoekadres :
MARIN
Haagsteeg 2
6708 PM Wageningen
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.marin.nl
Razende Robot Reporter