Consortium kiest voor proeven met drijvende windturbines bij MARIN

Persbericht van MARIN Maritiem Research Instituut

Nederland
MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) is bezig met de laatste serie proeven met drie verschillende concepten van drijvende windturbines voor het DeepCwind Consortium (USA), o.l.v. de Universiteit van Maine. Dit zeer uitgebreide modelproevenprogramma is op dit gebied een wereldprimeur. Algemeen wordt aangenomen dat drijvende windturbines de volgende stap zijn in de ontwikkeling van het opwekken van windenergie, na de huidige generatie vaste windturbines in ondiep water. Voor deze unieke modelproeven hebben MARIN en het DeepCwind Consortium nauw samengewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe, hoogwaardige windgenerator in de testfaciliteiten van MARIN.

Met drijvende windturbines kan windenergie worden gegenereerd in gebieden verder van de kust, waar meer wind en meer ruimte is. Echter, de enorme technische uitdaging is om een platform te ontwerpen dat economisch gezien zo voordelig mogelijk is en zo min mogelijk bewegingen heeft. Daarom worden nu bij MARIN proeven gedaan door DeepCwind met een Spar, een Tension Leg Platform en een Semi-submersible. De modelproeven op schaal zijn het eerste begin van Phase 1 van het Deepwater Offshore Wind Plan van Maine. Dit plan heeft als doel om rond het jaar 2030 een commercieel drijvend windmolenpark operationeel te hebben in de Golf van Maine met een capaciteit van 5.000 megawatt. De proeven zijn van groot belang voor de succesvolle ontwikkeling van toekomstige, drijvende windturbines.

Erik-Jan de Ridder en Arjen Koop, de verantwoordelijke projectmanagers van MARIN, verklaren dat "een cruciaal punt bij deze proeven is dat wind en golven tegelijkertijd aanwezig zijn. Hierdoor is het mogelijk de complexe bewegingen en belastingen van de draaiende windturbine op een bewegend platform te bestuderen, zowel in wind als in golven. Dit maakt deze proeven tot betrouwbare, hoogwaardige referentiedata om simulatiemethoden mee te valideren voor de koppeling tussen aerodynamisch en hydrodynamisch gedrag."

Richard Kimball Associate Professor of Engineering aan de Maritime Academy van Maine en verantwoordelijk voor het aerodynamiche ontwerp: "Alhoewel de resultaten van de modelproeven nader geanalyseerd moeten worden, is de eerste indruk dat de aerodynamische windbelasting op de rotor een aanzienlijke invloed heeft op het gedrag van de drijvers en dus van invloed zal zijn op het ontwerp en de werking van de turbine. Hiermee is het belang aangetoond van de speciaal ontworpen hoogwaardige windgenerator in combinatie met golven". Deze opstelling is ontworpen in een nauw samenwerkingsverband van de Universiteit van Maine en MARIN. Beide instituten zullen ook in de toekomst nauw samenwerken om de proefresultaten verder te analyseren voor de drie geteste drijvers. De resultaten worden daarna gebruikt om simulatiecodes voor drijvende windturbines te calibreren en valideren.

De volgende stap voor het DeepCwind Consortium is het opstellen van een drijvende windturbine op ontwerpschaal 1:3 in juli 2012 voor de kust van Monhegan Island. In juli 2013 volgen dan nog enkele ontwerpen op schaal 1:3. Met de data van deze proeven en de gevalideerde numerieke simulatiemodellen wordt het meest kostenbesparende ontwerp van de drijvende windturbine geselecteerd en geoptimaliseerd.

DeepCwind:
Het DeepCwind Consortium stelt zicht ten doel de staat Maine de status te geven van nationaal trendsetter in deepwater offshore windtechnologie d.m.v. een onderzoeksinitiatief, gesponsord door de U.S. Department of Energy, de National Science Foundation, e.a. Tot het consortium, o.l.v. de University of Maine, behoren universiteiten, non-profit organisaties en nutsbedrijven. Het vormt een breed scala van leiders in de offshore industrie en marineconstructies, zowel ontwerp als constructie; bedrijven met expertise in windprojectsituering, energie-investeringen, milieu-analyse en milieurecht; bedrijven met kennis in composietmaterialen om te assisteren in het ontwerp en de selectie van roestbestendige materialen; en ook industriële organisaties om te assisteren met opleiding en transfer van technologische kennis.

MARIN:
Het Maritiem Research Instituut Nederland is in 1929 opgericht onder de naam Nederlands Scheepvaartkundig Proefstation (NSP) door de Nederlandse overheid en de industrie.
Al meer dan 75 jaar levert het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) als onafhankelijk adviseur een bijdrage aan de ontwikkeling van veilige en zuinige schepen en offshoreconstructies. MARIN ziet het dan ook als zijn verantwoordelijkheid bij te dragen aan de ontwikkeling van het opwekken van duurzame energie uit golven, getijde en wind. Onlangs heeft MARIN hiertoe een speciale werkgroep gevormd, het Renewable ENergy Team (RENT).

Einde van dit persbericht

Uitnodiging voor de pers

Wilt u deze unieke modeltesten maandag 9 mei a.s. bijwonen? Wij ontvangen u graag! Ontvangst is vanaf 10:00 uur. U kunt zich hiervoor aanmelden door een mail te sturen naar Communications@marin.nl. U ontvangt hiervan dan zo spoedig mogelijk een bevestiging.

Bezoekadres :
MARIN
Haagsteeg 2
6708 PM Wageningen

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.marin.nl



Razende Robot Reporter