Ingezonden persbericht
Persbericht. 27 april 2011, Swifterband.
Landbouw activisten wijzen consument op gifsoja producten van Albert Heijn
Vandaag, 3 mei, gaan landbouw activisten van het door ASEED
georganiseerde landbouwkamp te Swifterband de consument waarschuwen
voor producten die zijn gemaakt met gifsoja. De activisten zullen deze
producten herkenbaar maken met een nieuw label. Consumenten zullen
geïnformeerd worden door middel van straattheater en
informatiemateriaal.
Elk jaar importeert de EU 34 miljoen ton soja. Nederland is na China
de grootste importeur ter wereld. De meeste soja is door genetische
manipulatie bestand tegen landbouwgif. De teelt veroorzaakt grote
schade voor mens, dier en milieu. De soja voedt vooral de
dierindustrie. Veevoer met gifsoja wordt gebruikt voor vrijwel alle
(niet-biologische) kaas, melk, eieren en vlees. Alleen staat dat niet
op de verpakking.
Dit jaar lanceren sojahandel en -industrie een label voor
'verantwoorde soja'. Dit label is opgezet door de Ronde Tafel voor
Verantwoorde Soja. Monsanto, Cargill, Unilever en BP krijgen daarbij
hulp van het Wereld Natuur Fonds en Solidaridad. Didi van Dijk,
activiste van het landactiebouwkamp in Swifterband, zegt
'Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor intensieve
veehouderij in Europa kan nooit verantwoord zijn. De Ronde Tafel voor
Verantwoorde Soja bedriegt de consument'.
De Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja wordt zwaar bekritiseerd door
boerenorganisaties en milieuorganisaties in Zuid-Amerika en Europa.
Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en
organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de zwakke
criteria. Didi van Dijk vervolgt 'Dit is geen stap in de goede
richting, het is 'groenwassen' van een fout product, het is
consumentenbedrog. Laat u niet om de tuin leiden.'
De eerste soja met het 'verantwoorde' label wordt in mei verwacht.
Natuur- en ontwikkelingsorganisaties hebben de supermarkten in Europa
verzocht de consument niet voor de gek te houden met het misleidende
label. Ook hebben zij een korte animatie gemaakt om de consument te
waarschuwen. Zie www.gifsoja.nl
ASEED is een Europese organisatie, gebaseerd in Amsterdam met
campagnes rond de import van soja voor veevoer, genetische manipulatie
en het opzetten van Voedsel Coöperaties. ASEED zet zich in voor de
omslag van industriële landbouw naar een duurzame voedselvoorziening.
Meer informatie over soja: www.aseed.net/soja
--------------------
Noot voor de redactie; (