Ingezonden persbericht


Persbericht. 27 april 2011, Swifterband.

Landbouw activisten wijzen consument op gifsoja producten van Albert Heijn

Vandaag, 3 mei, gaan landbouw activisten van het door ASEED georganiseerde landbouwkamp te Swifterband de consument waarschuwen voor producten die zijn gemaakt met gifsoja. De activisten zullen deze producten herkenbaar maken met een nieuw label. Consumenten zullen geïnformeerd worden door middel van straattheater en informatiemateriaal.

Elk jaar importeert de EU 34 miljoen ton soja. Nederland is na China de grootste importeur ter wereld. De meeste soja is door genetische manipulatie bestand tegen landbouwgif. De teelt veroorzaakt grote schade voor mens, dier en milieu. De soja voedt vooral de dierindustrie. Veevoer met gifsoja wordt gebruikt voor vrijwel alle (niet-biologische) kaas, melk, eieren en vlees. Alleen staat dat niet op de verpakking.

Dit jaar lanceren sojahandel en -industrie een label voor 'verantwoorde soja'. Dit label is opgezet door de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. Monsanto, Cargill, Unilever en BP krijgen daarbij hulp van het Wereld Natuur Fonds en Solidaridad. Didi van Dijk, activiste van het landactiebouwkamp in Swifterband, zegt 'Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor intensieve veehouderij in Europa kan nooit verantwoord zijn. De Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja bedriegt de consument'.

De Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja wordt zwaar bekritiseerd door boerenorganisaties en milieuorganisaties in Zuid-Amerika en Europa. Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de zwakke criteria. Didi van Dijk vervolgt 'Dit is geen stap in de goede richting, het is 'groenwassen' van een fout product, het is consumentenbedrog. Laat u niet om de tuin leiden.'

De eerste soja met het 'verantwoorde' label wordt in mei verwacht. Natuur- en ontwikkelingsorganisaties hebben de supermarkten in Europa verzocht de consument niet voor de gek te houden met het misleidende label. Ook hebben zij een korte animatie gemaakt om de consument te waarschuwen. Zie www.gifsoja.nl

ASEED is een Europese organisatie, gebaseerd in Amsterdam met campagnes rond de import van soja voor veevoer, genetische manipulatie en het opzetten van Voedsel Coöperaties. ASEED zet zich in voor de omslag van industriële landbouw naar een duurzame voedselvoorziening.

Meer informatie over soja: www.aseed.net/soja

--------------------
Noot voor de redactie; (