Ingezonden persbericht


Persbericht

Charenton-le-Pont (Frankrijk), 3 mei 2011

Flinke omzetstijging voor Essilor International in eerste kwartaal van 2011

Essilor International, één van de toonaangevende producenten van oogoptische producten, heeft bekendgemaakt dat de omzet in het eerste kwartaal van 2011, dat eindigde op 31 maart, met 13,4% gestegen is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010. De omzet kwam in het eerste kwartaal van 2011 uit op 1.027,6 miljoen euro. De omzetstijging was vooral te danken aan de goede resultaten in de opkomende markten, de weer stijgende vraag in de bestaande markten en aan de goede verkopen door de Instrumentendivisie. Ook de consolidatie van branchegerichte overnames en strategische overnames als FGX International en Signet Armorlite droegen bij aan de groei.

In Europa bleef de verkoop van brillenglazen dankzij een betere productmix verder verbeteren. Vooral de Crizal-glazen deden het erg goed. De verkoop in Frankrijk, Nederland en Portugal profiteerden van de effectieve verkoopstrategie. De omzet in Groot-Brittannië en Zuid-Europa stabiliseerden. De verkoop in Italië toonde tekenen van herstel, terwijl de verkoop in Oost-Europa weer steeg. Ook de omzet van de Instrumentendivisie bleef in Europa goed op peil.

Hoewel de verkopen in Canada nog niet op het oude peil terug zijn, nam de vraag in Noord-Amerika toe. Vooral in de Verenigde Staten sloegen de uitbreiding van de Varilux-lijn en de introductie van de anti-reflecterende Crizal-glazen goed aan. In de regio Azië-Pacific-Afrika bleef de vraag groot. In China waren de progressieve en anti-fatigue-brillenglazen een groot succes. India en het Midden-Oosten presteerden eveneens erg goed. Latijns-Amerika liet een verdere verbetering van de omzet zien, waarbij Argentinië een recordomzetstijging boekte.

De Instrumentendivisie heeft een uitstekend kwartaal achter de rug met name als gevolg van de goede verkoop van digitale lenzenslijp- en lenzenpolijstmachines van Satisloh. De Leesbrillendivisie presteerde eveneens goed met hogere verkopen in alle segmenten (leesbrillen, zonneglazen en internationaal).

Overnames

In het eerste kwartaal van 2011 werden zeven overnames of andere transacties bekendgemaakt. FGX Europe nam Polinelli over, een Italiaanse distributeur van eyewear met een jaaromzet van tien miljoen euro. FGX International vergrootte ook zijn belang in AAiJoske's, een distributeur in Mexico en andere Latijns-Amerikaanse landen, van 50 naar 100%. De vijf andere acquisities waren Unilab (Brazilië), Enterprise Ophthalmics Private Ltd (India), L'N Optic (Marokko), Bazell Technologies (Verenigde Staten van Amerika) en Framed Vision (Groot-Brittannië). Vanaf 1 april heeft Essilor zijn marktaandeel in Brazilië uitgebreid door een meerderheidsbelang te nemen in Repro, een laboratorium met een omzet van 11,9 miljoen euro per jaar.

CEO Hubert Sagnières van Essilor zei in een toelichting op de resultaten: "Dankzij dit uitstekende eerste kwartaal, nieuwe initiatieven en de groei van de markt hebben we er vertrouwen in dat we de doelstellingen voor dit fiscale jaar -een autonome omzetgroei van 6 tot 8 procent- realiseren."


---



Ingezonden persbericht