Ingezonden persbericht


Persinformatie

Volvo Trucks pakt 'dode hoek' ongevallen aan

De meest kwetsbare weggebruikers zijn degene die voor de vrachtwagenchauffeur moeilijk zichtbaar zijn en die zich in de zogenaamde 'dode hoek' bevinden. Volvo Trucks wil dit probleem aanpakken en is daarom een van de partners in het Intersafe-2 project: een door de EU gefinancierd project dat zich richt op een verbetering van de verkeersveiligheid op kruispunten. Op 17 en 18 mei worden de resultaten van Intersafe-2 in het Duitse Wolfsburg gedemonstreerd.

Het is voor voetgangers en fietsers makkelijk om een truck te zien. Maar andersom geldt dit helaas niet. Een truck heeft meer dode hoeken dan een auto en het is ondanks de montage van vier achteruitkijkspiegels bijzonder moeilijk om een goed zicht te hebben op de rechterzijkant van het voertuig. De statistieken spreken voor zich: 20 procent van alle ongevallen onder weggebruikers en trucks doen zich voor wanneer een truck rechts af wil slaan op een kruispunt.

"Zo lang het nodig is om goederen te transporteren naar de steden zullen er vrachtwagens in de straten zijn. Maar er zijn zaken die we kunnen doen om de situatie te verbeteren. Zo is de bocht naar rechts een bijzonder relevant veiligheidsprobleem", zegt Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks.

Kruispunten in de stad zijn gevaarlijke plaatsen. Verkeer probeert vaak voor te dringen en het is moeilijk een duidelijk overzicht te krijgen. Vooral voor vrachtwagenchauffeurs is dit een hele opgave.

"Als je stopt voor een rood stoplicht, verandert alles om je heen van positie terwijl het voertuig stil staat. Ondertussen is de bestuurder gefocust op iets anders, zoals de verkeerslichten of zoekende naar een plaats verderop in het verkeer. Bovenal zijn het de wijzigingen die zich voordoen achter de truck die niet zichtbaar zijn voor de bestuurder. Fietsers in het bijzonder, kunnen het gat snel opvullen", zegt Malte Ahrholdt, Projectmanager bij Volvo Technology.

Hij werkt met Intersafe-2, een door de EU gefinancierd project dat zich vooral richt op het veiliger maken van kruispunten. De bijdrage van Volvo Trucks aan dit project is een systeem dat gericht is op het oplossen van problemen met de dode hoek aan de passagierszijde. Ahrholdt en zijn collega's hebben een testtruck voorzien van laser scanners en ultrasone sensoren die de omgeving in de gaten houden aan de rechterkant van het voertuig. Wanneer een fietser of voetganger te dichtbij komt, wordt de chauffeur gewaarschuwd met behulp van het knipperen van lampen en hoorbare waarschuwingssignalen.

"De waarschuwingslichten en geluiden worden steeds indringender naarmate de situatie kritieker wordt", vertelt Ahrholdt.

Intersafe-2

Het door Intersafe-2 ontwikkelde systeem is nog in de ontwikkelingsfase. Volvo Trucks biedt echter nu al oplossingen voor bestuurders om andere weggebruikers in de gaten te houden. Als aanvulling op de wettelijk verplichte achteruitkijkspiegels biedt Volvo achteruitkijk camera's en het zogenaamde Lane Change Support (LCS) systeem waarbij een radarsensor de chauffeur helpt bij het wisselen van rijstrook en andere voertuigen in de dode hoek aan de passagierszijde detecteert. Verschil met het huidige Intersafe-2 project is dat LCS vooral focust op voertuigen in de dode hoek die harder dan 30 kilometer per uur rijden. Intersafe-2 focust op de nog kwetsbaarder verkeersgroepen zoals fietsers en voetgangers.

"Onze inspanningen om de veiligheid te verbeteren, gaan voortdurend door. We hebben een visie waarin we geen enkel ongeval zomaar accepteren. Daarom moeten we constant op zoek naar nieuwe en betere manieren voor werken met veiligheid. Het is onze verantwoordelijkheid als truckfabrikant", zegt Almqvist.

3 mei 2011

Demonstratie Intersafe-2 project

Het Intersafe-2 project wordt op 17 en 18 mei a.s. gedemonstreerd in de Duitse stad Wolfsburg. Een programma voor deze dagen en de mogelijkheid om u te registreren, vindt u op http://www.intersafe-2.eu/public/registration_final_event.

Meer informatie over Intersafe-2 is te vinden op http://www.intersafe-2.eu/public.

Directe link naar afbeeldingen: http://icp.llr.se/CumulusE_Z/VTC_ImageGallery/Login2.jsp?assets=T2011_1105;T2011_1106;T2011_1107;T2011_1108;T2011_1109;T2011_1110;T2011_1111;T2011_1112;T2010_1182;T2010_1184;T2010_1186.tif

Directe link naar film: http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=625

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met