Persbericht

Oorlogsklassiekers hebben concurrentie van nieuwe lichting WO II-films Sterk gestegen vraag bij bol.com naar oorlogsfilms in aanloop naar Bevrijdingsdag

Utrecht, 3 mei 2011 - In aanloop naar Bevrijdingsdag merkt bol.com dat de vraag naar films met een verhaallijn die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog met ruim 40% is gestegen ten opzichte van enkele weken geleden. Opvallend is dat klassieke titels zoals 'Soldaat van Oranje', 'De aanslag' en 'Het Meisje met het rode haar' in trek blijven. Echter, deze klassiekers hebben veel concurrentie van films die in de afgelopen paar jaar zijn verschenen zoals 'Oorlogswinter', 'Zwartboek', 'Valkyrie' en de recent verschenen dvd 'Haar naam was Sarah'. Jaarlijks worden in Nederland bijna een half miljoen dvd's en blu-rays verkocht in het oorlogsgenre.

"Ondanks dat sommige oorlogsfilms al diverse malen op televisie zijn geweest, merken wij dat bepaalde titels onverminderd in trek blijven. Sterker nog, als zo'n film op televisie is, zien we dat deze in de uren en dagen daarna altijd bovengemiddeld vaak wordt besteld. Soms gebeurt dat wel vijftien keer zoveel als in de week voordat de film op televisie was", aldus Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com. De winkel merkt dat oorlogsklassiekers als 'De aanslag', 'La vita e bella', 'Saving private Ryan' en 'Schindler's List' nog veelvuldig worden besteld, maar veel concurrentie hebben van nieuwere titels. "In de afgelopen paar jaar zijn er een aantal prachtige en aangrijpende films in dit genre verschenen die veelvuldig worden besteld en positief worden beoordeeld in klantreviews." Naast alom geprezen Nederlandse titels ('Oorlogswinter' en 'Zwartboek'), hebben de klassiekers ook concurrentie van internationale films als 'Valkyrie', 'Der Untergang' en 'Elle s'appelait Sarah' ('Haar naam was Sarah'). In totaal biedt bol.com zo'n 300 verschillende titels in het aanbod.

Ook meer vraag naar oorlogsboeken
Ook (digitale) boeken waarbij het verhaal in de Tweede Wereldoorlog speelt worden in deze periode vaker verkocht. 'Haar naam was Sarah' (van Tatiana Rosnay) en 'Oorlogskind' (van Camilla Läckberg) staan allebei zelfs in de bestsellerslijst van dit moment. De boeken en films rondom het leven van Anne Frank blijken elk jaar weer in trek rondom de viering van 5 mei. Naast films en dvd's heeft bol.com ook een grote collectie (inter)nationele documentaires over de Tweede Wereldoorlog.

Over bol.com
Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Twaalf jaar later heeft de winkel ruim 3 miljoen actieve klanten in Nederland en België die in 2010 goed waren voor bijna 16 miljoen verkochte artikelen. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment, elektronica en speelgoed tevens de grootste internetwinkel van Nederland en België. Bezoekers van het warenhuis hebben met een muisklik toegang tot meer dan 5 miljoen artikelen, waaronder nieuwe en tweedehands Nederlandstalige en buitenlandse boeken, muziek, dvd's en games, maar ook notebooks, software, pc-accessoires, elektronica, mobiele telefonie, lcd- en plasma televisies, speelgoedartikelen, e-readers met tienduizenden bijbehorende e-books en een fotoalbumservice. In februari 2011 werd bol.com plaza gelanceerd. Hiermee is bol.com de eerste winkel die haar klanten de mogelijkheid biedt om ook artikelen van andere aanbieders via de winkel te bestellen.

De winkel behoort volgens marktonderzoek al jaren tot de meest populaire winkels van Nederlandstalige consumenten in de lage landen. Deze waardering blijkt niet alleen uit de constante toename in winkelbezoeken, maar ook uit de vele toegekende publieksprijzen waaronder talrijke Thuiswinkel Awards.