Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 3 mei 2011

Storing Rabobank opgelost: schade webwinkels ¤ 8 miljoen

Webwinkels hebben naar schatting zo'n 8 miljoen euro schade geleden doordat klanten van de Rabobank meer dan 24 uur niet konden internetbankieren en webwinkels van de Rabobank geen betalingen konden ontvangen. Klanten van andere banken konden wel gewoon met iDEAL betalen.

Voor webwinkels betekende het niet bereikbaar zijn van de Rabobank een verlies van zo'n 100.000 transacties per dag. Ieder uur dat consumenten niet via Rabobank iDEAL konden betalen liepen webwinkels circa ¤ 275.000 aann inkomsten mis. Klanten van de Rabobank waren verstoken van internetbankieren omdat de module door een DDoS-aanval werd gesaboteerd. Naar schatting meer dan 10.000 webwinkels waren het slachtoffer van de DDos-aanval op de servers van de Rabobank.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, pleit voor een nog robuustere infrastructuur bij banken en een snellere notificatie procedure bij Currence: `Het is geen goede zaak dat webwinkels via de pers hebben moeten vernemen dat er wat gaande was. Daarnaast kan er dan wel sprake zijn van overmacht, het ontheft de banken niet van de plicht om te zorgen voor robuuste betaalsystemen, waar webwinkels en consumenten op kunnen vertrouwen.`

Currence heeft in overleg vandaag toegezegd mee te willen werken aan een snellere en effectieve notificatie van de branche en aangesloten webwinkels. Een woordvoerder van de Rabobank benadrukt dat er op geen enkel moment inbreuk is geweest op de bancaire systemen zelf. De bank heeft onderzoek toegezegd en zal aangifte doen van de cyberaanval.

EINDE PERSBERICHT

Over Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is de belangenbehartiger van webwinkels in Nederland.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét keurmerk voor veilig en betrouwbaar online winkelen in Nederland. Leden van Thuiswinkel.org worden jaarlijks gecertificeerd op naleving van deze gedragsregels door de daartoe opgerichte onafhankelijke Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Thuiswinkel.org heeft meer dan 1.250 leden.