Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ernst & Young heeft beste imago accountantskantoren!

Memory Magazine, nr-1 tijdschrift* voor ambitieuze studenten en starters (*Bron: NOA 2010), onderzocht onlangs het imago en naamsbekendheid van accountantskantoren. Ernst & Young bleek het beste imago te hebben, en PwC de grootste naamsbekendheid.

146 afstuderenden en afgestudeerde heao'ers accountancy en bedrijfseconomie spraken zich uit over hun vakgebied. Evenals vorig jaar kregen de ondervraagden de vraag voorgelegd welke accountants-kantoren zij zonder hulp konden noemen (actieve naamsbekendheid). De lijst wordt aangevoerd door PwC. Het kantoor neemt hiermee het stokje over van KPMG die dit jaar op plaats 3 staat. Ernst & Young, vorig jaar nog 3e, klimt dit jaar naar plaats 2.

Imagocijfer

De respondenten konden het imago van de accountantskantoren waarderen met een cijfer van 1 tot 10. Opvallend is dat deze cijfers van de top-5 zijn toegenomen in vergelijking met 2010 en 2009. KPMG mag qua actieve naamsbekendheid zijn gedaald, het kantoor is gestegen in imago-waardering: een 7,4 dit jaar, in 2010 was dat een 7,1. PwC, Ernst & Young, Deloltte en BDO zijn ook gestegen; PwC stijgt zelfs een vol punt in vergelijking met vorig jaar.

Stellingen

Ook dit jaar kregen de afstuderende en afgestudeerde heao'ers accountancy en bedrijfseconomie stellingen voorgelegd. Meer dan ooit zien de respondenten binnen de accountancy veel internationale mogelijkheden. Een opmerkelijke stijging van maar liefs 17,5% naar 56,8% waar dat in 2010 nog 39,3% was. Daarnaast is een baan bij een regionaal kantoor minder aantrekkelijk geworden. Gaf 58,5% vorig jaar aan voor een baan bij een regionaal kantoor te kiezen, dit jaar is dat 50%. Daarnaast werd er ook een aantal nieuwe stellingen voorgelegd, waaronder de vraag of men een eigen accountantskantoor zou willen beginnen: een vijfde van de ondervraagden ziet dit wel zitten.

Favoriete werkgevers interne accountants

In de top-5 van favoriete werkgevers voor interne accountants staat Shell net als in 2010 op de eerste plaats gevolgd door Philips en Ahold. De grootgrutter maakt een fl inke sprong in vergelijking met vorig jaar (van 9 naar 3).

/////////////////EINDE PERSBERICHT/////////////////

Over Memory Publications

Memory Publications maakt deel uit van de Memory Group, opgericht in 1989, en is marktleider in de communicatie met studenten en starters op de arbeidsmarkt. Dit realiseren we met een grote diversiteit aan activiteiten en producten die vallen onder de drie werkmaatschappijen van de Memory Group: Memory Publications, Memory Events en Memory Online.

Noot voor de redactie (