Vrije Universiteit Amsterdam

PERSBERICHT
4 MEI 2011

Bijna vier miljoen bezoekers op Kieskompas Canada
Het Kieskompas in Canada is 3,8 miljoen keer bezocht. Daarmee is dit qua bezoekersaantallen het meest succesvolle Kieskompas ooit.

Kieskompas ontwikkelde de Canadese versie speciaal voor de CBC, de nationale Canadese omroep, in samenwerking met vier Canadese universiteiten. Bij de berichtgeving over de Canadese parlementsverkiezingen, die eergisteren plaatsvonden, hebben de analyses van Kieskompas (Vote Compass Canada) een grote rol gespeeld.

Canadese kiezers konden voor de eerste keer gebruik maken van een speciaal voor hun land op maat gemaakt Kieskompas, en hebben dit massaal gedaan. Op basis van 30 helder geformuleerde stellingen over de belangrijkste verkiezingsthema's werden gebruikers in het Canadese politieke landschap geplaatst, waarna zij alle partijstandpunten gedetailleerd konden doornemen.

Het politieke landschap in Canada bleek zeer gepolariseerd. En de twee partijen met de meest uitgesproken positie op links en op rechts wonnen flink.

De Conservatieve partij van Canada, die een rechts-conservatieve positie innam en daarmee op vrij grote afstand stond van de andere vier belangrijke partijen, won uiteindelijk een meerderheid in het parlement. De grote verliezer, de Liberale Partij, stond gematigd links van het midden. De Groene Partij won voor het eerst een zetel. Het zwaar verliezende Franstalige Block Quebecois heeft een gematigd links-progressief profiel. Grote winnaar was de meest progressieve partij, de New Democratic Party, die nu de oppositie leidt. Rond Vote Compass Canada is een groot onderzoeksproject opgezet dat de komende maanden de eerste resultaten naar buiten zal brengen.

Met het succes van Vote Compass Canada is een belangrijke stap gezet in de verdere internationale groei van Kieskompas. Op dit moment ontwikkelt Kieskompas een stemhulp voor de parlementsverkiezingen in Turkije, die half mei zal worden gelanceerd.

Ook zal Kieskompas - net als vier jaar geleden - een website ontwikkelen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen die al tijdens de voorverkiezingen door miljoenen Amerikanen kan worden gebruikt.