Gemeente Soest

Plan voor kwaliteitsimpuls Van Weedestraat klaar voor inspraak

4 mei 2011

De nieuwe plannen voor de Van Weedestraat zijn klaar en de verkeersbesluiten worden binnenkort genomen. Althans de concept plannen en de concept verkeersbesluiten. Want de gemeenteraad moet eerst nog zeggen of ze zich hier in hoofdlijnen in kan vinden en vervolgens kan iedereen tussen 1 juni en 13 juli een reactie geven op de plannen en de verkeersbesluiten.

De Van Weedestraat is het belangrijkste winkelgebied in Soest. Maar wel wat gedateerd en ongezellig. Auto's domineren het straatbeeld en daardoor is het voor voetgangers niet echt aangenaam om in de hoofdwinkelstraat van Soest te verblijven. Dat moet anders. Burgemeester en wethouders van Soest hebben besloten dat de Van Weedestraat een kwaliteitsimpuls moet krijgen. Voetgangers moeten de ruimte krijgen om prettig te wandelen en winkelen. Ook met een kinderwagen of bijvoorbeeld een rollator. Daarnaast moet het winkelgebied goed toegankelijk zijn voor fietsers en voldoende toegankelijk voor auto's. Dat laatste betekent dat er in één richting autoverkeer door de straat kan rijden (vanaf de kruising met de Stadhouderslaan richting de Burg. Grothestraat). Een aanvullende voorwaarde voor de herinrichting was dat deze financieel gezien sober moest worden uitgevoerd. Dus bij het ontwerp speelde de financiële afweging een belangrijke rol en is goed gekeken hoe we de straat aantrekkelijk en duurzaam opnieuw kunnen inrichten zonder dat dit te hoge kosten met zich meebrengt.

Groen en sfeervol

Bij het ontwerp voor de straat is groen heel belangrijk. Groen en bomen zorgen voor sfeer. De oude eiken bij de Burg. Grothestraat, de Wilhelminalinde bij Metz en de statige kastanjes voor De Lindenhof krijgen allemaal een prominente plek in het ontwerp. En nieuwe bomen worden geplant om het groene karakter van Soest ook in het winkelgebied goed tot uiting te laten komen.

En bij dat groene karakter hoort authentiek bestratingsmateriaal. Het overgrote deel van de bestrating in het ontwerp bestaat uit gebakken klinkers. Daarnaast worden met natuursteen enkele accenten aangebracht en is stijlvol straatmeubilair uitgezocht. Niet te dominant aanwezig in het straatbeeld maar wel ruimte om even in de zon te zitten.

Veilig verkeer

De veiligheid van verkeersdeelnemers staat centraal bij het ontwerp. Auto's rijden in één richting door de straat en er gaat een maximumsnelheid gelden van 30 km per uur. De rijbaan wordt daar ook naar ingericht.

Fietsers krijgen in twee richtingen fietspaden. Een vrijliggend fietspad voor de fietsers die van de Burg. Grothestraat richting Stadhouderslaan fietsen (in tegengestelde richting als het autoverkeer) en een aan de rijbaan grenzende fietsstrook voor de fietsers die `met het autoverkeer meerijden' richting de rotonde Burg. Grothestraat.

In het nieuwe ontwerp blijven er evenveel parkeerplaatsen als er nu zijn. Dat betekent dat iemand die bijvoorbeeld zijn barbecuepakket bij de slager moet ophalen, nog gewoon even (kort) voor de deur kan parkeren.

Doordat er één rijbaan vervalt, ontstaat er aan beide kanten van de weg meer ruimte voor voetgangers. Bovendien worden de hoogteverschillen weggewerkt zodat het winkelgebied straks voor iedereen goed toegankelijk is.

Omdat de gemeente de veiligheid centraal stelt, is het ontwerp door een onafhankelijk bureau getoetst. Uit de toets blijkt dat het ontwerp voldoet aan de eisen van het keurmerk `Duurzaam veilig'. Daarbij is niet alleen naar de inrichting van de straat gekeken maar ook naar de aansluitingen bij de kruising Stadhouderslaan en bij de rotonde Burg Grothestraat. En omdat ook de inrit naar de parkeerplaats bij Albert Heijn en de oversteekplaats in de Beek en Daalselaan worden aangepast, zijn ook die onderzocht en `duurzaam veilig' bevonden.

Daarnaast is onderzoek gedaan naar de doorstroming van verkeer en de belasting van omliggende straten. De doorstroming kan via de Beek en Daalselaan goed worden geregeld; die heeft genoeg capaciteit om extra verkeer te verwerken. Het onderzoek laat zien dat mede daardoor ook geen overbelasting ontstaat in de andere omliggende straten.

Uitwerkingsplan, ruimtelijk-economische visie en verkeersbesluiten

De nieuwe inrichting van de straat en de omliggende wegenstructuur (inclusief een plek voor de markt, positie van de bushaltes, toegankelijkheid voor hulpdiensten en mogelijkheden voor bevoorrading) is beschreven in het zogenoemde uitwerkingsplan. Daarnaast is er een ruimtelijk-economische toekomstvisie opgesteld die in beeld brengt welke ontwikkelingsmogelijkheden er zijn voor ondernemers. Want het is jammer om nu de straat helemaal op te knappen zonder erover na te denken welke ontwikkelingen in de toekomst wenselijk zijn.

Daarnaast worden op basis van het concept uitwerkingsplan ook vast concept verkeersbesluiten genomen om na inspraak en vaststelling van het plan de uitvoering formeel mogelijk te maken. Mochten er wijzigingen optreden in het uitwerkingsplan, dan worden er natuurlijk ook aangepaste verkeersbesluiten genomen.

Informatie en inspraak

Meer informatie is vindt u op deze website. Daarnaast zijn alle inwoners en ondernemers van harte welkom tijdens de inloopbijeenkomst in het winkelgebied. Op dinsdag 17 mei staat de gemeente van 14.00 tot 20.00 uur weer klaar in Onder Ons (Burg. Grothestraat 6b) om vragen te beantwoorden en een toelichting te geven op de plannen.