NWO-subsidie voor onderzoek naar rekenen op de basisschool
Kees van Putten (Sectie M&T, Psychologie) doet onderzoek naar welke
aanpak zwakke (basisschool)rekenaars beter leert rekenen. Daarvoor
heeft hij hij van NWO een subsidie gekregen van ca. â¬300.000,-. Dit
project zal in samenwerking met het Cito worden uitgevoerd.
* Achteruitgang
* Daling rekenpeil verklaard
* Onverklaard
* Doel nieuw onderzoek
Achteruitgang
Waarom is op de Nederlandse basisschool het prestatiepeil bij het
vermenigvuldigen en delen met grotere getallen en kommagetallen de
afgelopen 20 jaar zo sterk achteruit gegaan? Periodiek
peilingsonderzoek van het Cito laat zien dat de daling van het
rekenpeil bij jongens én bij meisjes, bij allochtone én bij
autochtone leerlingen is opgetreden. Aanschaf van nieuwe rekenmethodes
bleek voor deze daling niet van belang.
Daling rekenpeil verklaard
Uit aanvullend onderzoek -samen met Marian Hickendorff (AIO) en vele
psychologiestudenten- bleek dat een belangrijk deel van deze
achteruitgang kan worden toegeschreven aan veranderingen in het
strategiegebruik van leerlingen bij rekenen. Het gebruik van
traditionele schriftelijke berekeningen is sterk afgenomen en het
oplossen van sommen schriftelijke berekening of hulpnotitie zijn
duidelijk toegenomen. Dit laatste was een onverwacht resultaat, dat
bovendien door de geringe accuratesse van het âuit het hoofd rekenenâ
een gedeeltelijke verklaring biedt voor de daling van het rekenpeil.
Onverklaard
Niet verklaard kon worden waarom elke afzonderlijke rekenstrategie
minder accuraat was in de laatste peiling. Ook bleken leerlingen met
een algemeen zwak rekenniveau vaker uit het hoofd te rekenen dan
gemiddelde en sterke rekenaars. Er zijn aanwijzingen dat de manier
waarop de leerkracht de rekendidactiek uitvoert van invloed is op het
strategiegebruik van leerlingen.
Doel nieuw onderzoek
In het nieuwe onderzoek wil Kees van Putten nagaan welke didactische
kenmerken van het rekenonderwijs in de klas van invloed zijn op
strategiegebruik en daarmee op het rekenpeil: 'In het bijzonder willen
we weten met welke didactische aanpak ook zwakke rekenaars tot een
succesvollere strategiekeuze en grotere accuratesse kunnen komen.'
Van Putten en Hickendorff zijn verbonden aan de sectie Methoden en
Technieken van het Instituut Psychologie. Zij leverden een bijdrage aan
het KNAW-rapport (2009) over het rekenonderwijs op de basisschool.
Universiteit Leiden