Ingezonden persbericht

Consumenten willen meer inzage in BKR-status

Tiel, 4 mei 2011- Steeds meer consumenten vragen hun gegevens op bij BKR. Vorig jaar steeg het aantal inzagen voor het tweede jaar op rij. Dat blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag van BKR. Voor dit jaar wordt een verdere stijging verwacht.

Het aantal inzagen bedroeg vorig jaar 119.200, 1,2 procent meer dan in 2009 en bijna 6 procent meer dan in 2008. De groei zet zich voort: in het eerste kwartaal van dit jaar waren er al 4.000 meer inzagen dan in hetzelfde kwartaal in 2010. "Consumenten hebben een groeiende behoefte aan inzicht," zegt Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR. "BKR wil een transparante organisatie zijn. Inmiddels loopt er een pilot die ertoe moet leiden dat iedere Nederlander snel en makkelijk zijn of haar BKR-gegevens op kan vragen."

BKR kondigde in januari aan meer op de consumentenbehoefte in te gaan spelen door inzage via internet mogelijk te maken. Van den Bosch: "Transparantie is van belang om fraude in het financiële verkeer te helpen voorkomen. Een consument die inzicht heeft in zijn gegevens en veranderingen daarin kan volgen, is zelf in staat om te beoordelen of deze veranderingen terecht zijn. En zo kan hij bijvoorbeeld identiteitsfraude vroegtijdig ontdekken."

Omvang CKI gedaald
Het aantal personen in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) daalde in 2010 tot 9,2 miljoen. Ultimo 2009 stonden nog 11,5 miljoen mensen bij BKR geregistreerd. De daling is grotendeels het gevolg van het vertrek van de telecombedrijven. BKR betreurt deze stap, omdat zij juist pleit voor een meer integrale schuldenregistratie. "Een huishouden dat een serieuze betalingsachterstand heeft bij de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau of de sociale dienst is nu niet in beeld," stelt Van den Bosch. "Ook betalingsachterstanden op de huur en energierekening onttrekken zich nu aan het zicht. Kredietverstrekkers hebben hierdoor geen goed zicht op de werkelijke financiële situatie van een huishouden. Dat komt de consument niet ten goede, want het maakt geldverstrekkers extra huiverig om geld uit te lenen. De meeste mensen, ruim 93%, staan bij BKR juist als goede betaler te boek. Bovendien kan integrale schuldenregistratie een opeenstapeling van schulden voorkomen."

Over BKR
BKR is een stichting met een maatschappelijke doelstelling zonder winstoogmerk. In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) beheert BKR de gegevens over afgesloten kredieten. Zij informeert daarover aangesloten organisaties als banken, hypotheekverstrekkers en creditcardorganisaties. Ook consumenten kunnen hun eigen gegevens bij BKR inzien. De missie van BKR is het beperken van krediet- en betalingsrisico's en het voorkomen van overkreditering en andere problematische schuldsituaties. Op deze manier draagt BKR bij aan een maatschappelijk verantwoorde financiële dienstverlening in Nederland. BKR is in 1965 door het financiële bedrijfsleven opgericht en beheert onder andere het CKI. Momenteel bevat deze database gegevens over ruim 9 miljoen personen, waarvan ruim 93% zonder problemen de betalingsverplichtingen nakomt. Daarnaast ondersteunt BKR, met behulp van haar infrastructuur en beschikking over grootschalige en privacygevoelige databases, deelnemers bij het tegengaan van misbruik en fraude in het financiële verkeer. BKR telt ruim 100 werknemers, heeft circa 240 deelnemers en is gevestigd in Tiel. Meer informatie vindt u op: www.bkr.nl.