Rekenhof evalueert nieuwe boekhoudkundige organisatie GGC

04/05/2011 09:25

COUR DES COMPTES - REKENHOF

Het Rekenhof evalueerde de werking en de administratieve organisatie bij de diensten van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) nadat een nieuw wettelijk kader werd ingevoerd voor de begro-ting, de boekhouding en de controle. Uit de evaluatie blijkt dat ondanks het al geleverde werk en de aan de gang zijnde realisaties nog enkele maatregelen nodig zijn. Zo wachten een aantal wettelijke bepalingen op uitvoeringsbesluiten, vertoont het boekhoudsysteem nog tekortkomingen en moeten maatregelen worden genomen om te komen tot een correcte balans- en resultatenrekening en uitvoeringsrekening van de begroting. Het Rekenhof wijst op de achterstand bij de voorlegging van de algeme-ne rekeningen van de GGC.

Nieuw wettelijk kader

Sinds 1 januari 2007 gelden voor de GGC de bepalingen van de ordon-nantie van 21 november 2006, die een aantal nieuwe verplichtingen op-legt. Zo vereist de ordonnantie onder meer dat een algemene boekhou-ding wordt gevoerd, naast de traditionele begrotingsboekhouding, en dat de jaarlijks voor te leggen rekening vanaf 2009 een balans- en resulta-tenrekening omvat. Het Rekenhof moet die rekeningen vanaf 2009 certi-ficeren. Gelet op het belang van de hervormingen heeft het Rekenhof een eerste stand van zaken opgemaakt van de nieuwe boekhoudkundige organisatie. Het onderzoek spitste zich onder meer toe op de vraag welke initiatieven zijn genomen om een volledige en betrouwbare begin-balans op te maken, een noodzakelijke voorwaarde om een correcte balans van 2009 aan het Rekenhof te kunnen toesturen. Er werd dan ook onderzocht of de regels voor de opmaak van die balans en de boe-kings- en waarderingsregels werden vastgesteld en toegepast.

Uitvoeringsmaatregelen

In zijn verslag merkt het Rekenhof op dat voor een aantal wettelijke be-palingen nog altijd geen uitvoeringsbesluiten werden genomen. Het gaat onder meer om het vaststellen van de modaliteiten om de boekhouding te voeren en de interne controle te organiseren. Wat de controle betreft, wijst het Rekenhof ook op het beperkte en formele karakter van de hui-dige controle door de controleur van de vastleggingen en de vereffenin-gen, en op het niet respecteren van de onverenigbaarheid tussen de functies van centraliserend rekenplichtige en boekhouder van de GGC.

Beginbalans

De algemene boekhouding die door het nieuwe wettelijke kader wordt opgelegd, moet omstandige informatie verstrekken over het vermogen en de schulden van de GGC. Een correcte beginbalans, op basis van een nauwkeurige en volledige inventaris, is dan ook noodzakelijk. De voorlopige balans die werd voorgelegd, bleek echter geen volledig ge-trouw beeld te geven van alle tegoeden, schulden, rechten, verplichtin-gen en verbintenissen.

Boekhoudkundig beheer

Het boekhoudprogramma, dat zowel wordt gebruikt voor de algemene boekhouding als voor de begrotingsboekhouding, vertoont enkele te-kortkomingen. Zo zijn er geen automatische links tussen beide soorten boekhouding en voorziet het systeem niet in de automatische opmaak van de uitvoeringsrekening van de begroting. Verder heeft het Rekenhof onder meer vastgesteld dat de personeelskosten niet correct werden weergegeven, dat een aantal verrichtingen niet op de juiste rekeningen werden geboekt en dat uitgaven niet altijd op dezelfde manier worden behandeld in de algemene- en in de begrotingsboekhouding.

Achterstand

De GGC heeft een grote achterstand bij de voorlegging van haar alge-mene rekeningen. Het Rekenhof dringt erop aan prioriteit te geven aan de voorlegging van de rekening 2009. In tweede instantie moet de grote achterstand van de voorgaande jaren worden weggewerkt. De laatste aan het Rekenhof toegestuurde en voor gecontroleerd verklaarde reke-ning is die van 1990.

Antwoord van de ministers

In een reactie op het verslag van het Rekenhof stelden de ministers van Begroting en Financiën dat in de loop van februari 2011 een actieplan zou worden voorgelegd om aan alle opmerkingen tegemoet te komen. Het Rekenhof heeft dat plan tot nu toe niet ontvangen.

Het auditverslag Evaluatie van de tenuitvoerlegging van de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle is bezorgd aan de Verenigde Vergadering. Het integrale verslag staat op de website van het Rekenhof (www.rekenhof.be).

Contactpersoon:

Terry Weytens, weytenst@ccrek.be, 02/551.84.66

of Marc Galle, gallem@ccrek.be, 02/551.86.65.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel