Nederlandse Spoorwegen

3 mei 2011

NS en ProRail herdenken slachtoffers WOII
kranslegging bij verzetsmonument en treinen staan 2 minuten stil

Op 4 mei herdenkt de spoorsector de 477 medewerkers die bij het uitoefenen van hun werk tijdens de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen. Om 13:00 uur is er een plechtigheid bij het verzetsmonument naast het hoofdkantoor van ProRail (de Inktpot) aan het Moreelsepark te Utrecht. Daar worden kransen gelegd door de directies en ondernemingsraden van NS en ProRail. Ook de Bond van Gepensioneerd Vervoerspersoneel legt een krans. Tijdens de Nationale Dodenherdenking zullen de treinen van NS tussen 20:00 uur en 20:02 uur stil staan. De spoorsector geeft hiermee uiting aan haar verbondenheid met de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

Noot aan de redactie

Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-235 70 70 of ProRail Persvoorlichting 030 - 230 3455

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen FYRA, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternat ief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.