Via proefproject in Riemst samenwerking grotere Belgische gemeentes
onderzoeken
6 mei 2011
Met de ondertekening van een intentieverklaring in het gemeentehuis van
Riemst, is vanmorgen een opmerkelijk project tussen Riemst en de stad
Maastricht van start gegaan. Burgemeesters Onno Hoes en Mark Vos willen
onderzoeken op welke terreinen beide gemeenten een samenwerking kunnen
realiseren. Het uiteindelijke doel (op lange termijn ) bestaat erin te
komen tot efficiëntere en professionelere overheidsdiensten, een betere
dienstverlening aan de `klant' en het vergroten van de bestuurskracht.
Waarom heeft een stad als Maastricht, met liefst 120.000 inwoners,
interesse in een samenwerking met het veel kleinere Riemst (16.000
inwoners)? Onno Hoes, burgemeester van Maastricht: "Een samenwerking
als deze heeft eigenlijk niets met grootte te maken. Het gaat om goed
nabuurschap en onderling respect. Dat zijn de waarden die we samen
nastreven. Of je nu groot of klein bent, als goede buren moet je geven
en nemen. Maar natuurlijk kunnen we wel op lokaal niveau ervaring
opdoen, die ons in staat stelt door te groeien naar een samenwerking op
regionaal niveau."
Riemst en Maastricht zien drie mogelijke samenwerkingsniveaus.
* Het eerste niveau: projectmatige aanpak van concrete zaken waar
verschil in wet- en regelgeving niet (of nauwelijks) aan de orde
is. Het komt erop neer dat de ene gemeente een bepaalde behoefte
heeft, waarvoor de andere gemeente het instrument en de capaciteit
voorhanden heeft om op maat een dienst aan te leveren.
Bijvoorbeeld: uitwisseling van personeel, stagiairs en/of
detachering.
* Het tweede niveau is complexer: het behelst zaken die nader
onderzocht dienen te worden, omdat in beide landen een andere
wetgeving van toepassing is. Bijvoorbeeld gezamenlijke aanbesteding
en/of beleidsontwikkeling.
* Het derde niveau betreft contacten leggen en begrip kweken: het
gaat meestal om zaken die ofwel grote politieke impact kennen of
zeer beleidsmatig zijn. Hier moet onderzocht worden of er überhaupt
samenwerking mogelijk is. Bijvoorbeeld: drugsbeleid, woonbeleid,
mobiliteit.
Mark Vos, burgemeester van Riemst: "Er zijn nog andere zaken die een
samenwerking kunnen bemoeilijken. Ik denk dan vooral aan de bestaande
verschillen in de financieringsstructuur. Voor tal van onderwerpen kan
subsidie aangevraagd worden, maar de manier waarop die aanvraag moet
gebeuren, verschilt in beide landen. Hetzelfde geldt voor BTW-regels,
personeelsbeleid en bijhorende arbeidsvoorwaarden. Voor Riemst is het
een grote opportuniteit dat Maastricht z'n juridische cel ter
beschikking stelt om deze verschillen te onderzoeken. Een kleine
plattelandsgemeente als Riemst heeft daarvoor de middelen niet". "
De gemeenten Riemst en Maastricht zochten al toenadering met het oog op
een samenwerking. In juli 2010 vonden er gesprekken op bestuurlijk
niveau plaats rond het drugs/koffieshop dossier, er zijn
grensoverschrijdende afspraken over de inzet van brandweer en ambulance
en recent beslisten beide besturen om de Mergelweg in Kanne in het
weekend af te sluiten.
De nieuwe samenwerking in de praktijk
Vanuit beide gemeenten wordt een samenwerkingscoördinator aangesteld.
Zij zijn inhoudelijk verantwoordelijk voor de samenwerking en
evalueren/rapporteren aan het college van hun eigen gemeente. Hun
eerste taak bestaat erin een inventaris te maken van een lijst van
potientiële samenwerkingsthema's. Voor de onderwerpen die werkelijk in
aanmerking komen voor een samenwerking op het eerste en tweede niveau,
wordt een projectplan opgesteld. In dit plan staat duidelijk omschreven
wat het doel van het project is, een tijdslijn voor de uitwerking van
het project, een kostenoverzicht.
Onderwerpen die onder het derde niveau vallen, kennen een meer
procesmatige karakter.
De intentieverklaring kent een looptijd van maximaal twee jaar.
Gedurende de eerste zes maanden zal het aanpakken van het eerste niveau
centraal staan.
Afhankelijk van het verloop van de samenwerking zal de
intentieverklaring de definitieve vorm kunnen krijgen van een
officiëler territoriaal samenwerkingsverband met mogelijk het
vooruitzicht op een Europese subsidie.
Kosten van de samenwerking
Elke gemeente draagt voor niveau 1 zelf de eigen kosten die
voortvloeien uit deze samenwerking.
Voor niveau 2 geldt een andere regeling. Vanwege de beschikbare
personeelscapaciteit en kennis zal de gemeente Maastricht een grotere
inzet leveren. Hoe groot deze zal zijn, wordt opgenomen in de
projectplannen.
In de aanloop naar de ondertekening zijn al de eerste activiteiten van
samenwerking ontstaan. De gemeente Maastricht heeft namelijk een
vacaturemelding van de gemeente Riemst op intranet gepubliceerd en vice
versa. Tevens zijn de aanbestedingskalenders uitgewisseld om te bezien
welke aanbestedingen eventueel gezamenlijk uitgevoerd kunnen worden.
Ook doet de gemeente Maastricht het Onderzoek Vestigings- en
Vertrekmotieven bij de gemeente Riemst.
Gemeente Maastricht