Port of Rotterdam
Datum 10-5-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
ESI- 250 schepen maar nog geen kortingen in Rotterdam
Vier maanden na de introductie van Environmental Ship Index (ESI) staan
meer dan 250 zeeschepen in dit `register voor schone schepen' maar kon
het Havenbedrijf Rotterdam nog geen schip belonen met kortingen op het
havengeld. Twee gekeurde zeeschepen - de MSC Nuria en de MT Fure West -
komen in aanmerking voor de Rotterdamse beloning maar zijn in 2011 nog
niet in de haven gearriveerd.
"We blijven vasthouden aan ons systeem van kortingen voor de
ESI-schepen die uitstekend scoren op de index. Belangrijk daarbij is de
brandstof waarop schepen varen. Tien procent van de schepen in de
ESI-database, zouden in aanmerking komen voor de korting van Rotterdam
als ze gasolie zouden bunkeren. Dat betekent dat de score die het
Havenbedrijf hanteert, haalbaar is. ESI stimuleert de dialoog over
duurzame scheepvaart. Samen met de IAPH en de grote rederijen bekijken
we welke maatregelen nodig zijn om de uitstoot te verminderen, zodat ze
wel in aanmerking komen voor de korting", aldus Hans Smits,
president-directeur Havenbedrijf Rotterdam.
ESI is een certificaat dat per 1 januari 2011 op verzoek van het schip
wordt verstrekt door het World Ports Climate Initiative (zie
www.environmentalshipindex.org). De ESI is ontworpen door de havens van
Le Havre, Bremen, Hamburg, Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam. De index
geeft de milieuprestatie van schepen weer over de uitstoot van
luchtverontreiniging (NOx en SOx) en CO2. Havens en andere nautische
dienstverleners over de hele wereld kunnen de index gebruiken om
schepen te belonen en zodoende duurzaam gedrag in de scheepvaart te
stimuleren.