Port of Rotterdam

Datum 10-5-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

ESI- 250 schepen maar nog geen kortingen in Rotterdam

Vier maanden na de introductie van Environmental Ship Index (ESI) staan meer dan 250 zeeschepen in dit `register voor schone schepen' maar kon het Havenbedrijf Rotterdam nog geen schip belonen met kortingen op het havengeld. Twee gekeurde zeeschepen - de MSC Nuria en de MT Fure West - komen in aanmerking voor de Rotterdamse beloning maar zijn in 2011 nog niet in de haven gearriveerd.

"We blijven vasthouden aan ons systeem van kortingen voor de ESI-schepen die uitstekend scoren op de index. Belangrijk daarbij is de brandstof waarop schepen varen. Tien procent van de schepen in de ESI-database, zouden in aanmerking komen voor de korting van Rotterdam als ze gasolie zouden bunkeren. Dat betekent dat de score die het Havenbedrijf hanteert, haalbaar is. ESI stimuleert de dialoog over duurzame scheepvaart. Samen met de IAPH en de grote rederijen bekijken we welke maatregelen nodig zijn om de uitstoot te verminderen, zodat ze wel in aanmerking komen voor de korting", aldus Hans Smits, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam.

ESI is een certificaat dat per 1 januari 2011 op verzoek van het schip wordt verstrekt door het World Ports Climate Initiative (zie www.environmentalshipindex.org). De ESI is ontworpen door de havens van Le Havre, Bremen, Hamburg, Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam. De index geeft de milieuprestatie van schepen weer over de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx) en CO2. Havens en andere nautische dienstverleners over de hele wereld kunnen de index gebruiken om schepen te belonen en zodoende duurzaam gedrag in de scheepvaart te stimuleren.