Wageningen Universiteit en Researchcentrum
9 mei 2011
Waarom kopen consumenten het ene voedsel wel en het andere niet en wat
doet het bedrijfsleven om voedsel duurzamer aan te bieden? Dinsdag 10
mei presenteert staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie (EL&I) de Monitor Duurzaam Voedsel en neemt hij
de Voedselbalans in ontvangst.
Dit jaar voor het eerst
Consumenten en aanbieders van voedsel spelen een sleutelrol bij de
verduurzaming van ons voedselsysteem. Daarom heeft het ministerie van
EL&I opdracht gegeven om een Voedselbalans op te stellen, waarmee in
beeld gebracht wordt welke keuzes consumenten en bedrijven maken. Zo
wordt duidelijk welke factoren van belang zijn om te komen tot een
voedselsysteem waarbij geproduceerd wordt met respect voor milieu, mens
en dier. Dit jaar komt de Voedselbalans voor het eerst uit; vanaf nu
verschijnt er regelmatig een vervolg.
In de Voedselbalans zijn de antwoorden geanalyseerd van 3.700
geenquêteerde consumenten en 200 medewerkers en directeuren van
retail, Out of Home bedrijven en A-merkfabrikanten. Daarnaast zijn de
interviewresultaten van 33 CEOâs van in Nederland gevestigde
agrifoodbedrijven onderling vergeleken.
Marktontwikkelingen
In de Monitor Duurzaam Voedsel, die bij deze gelegenheid ook
gepresenteerd wordt, zijn voor de eerste keer drie kwantitatieve
rapportages gebundeld over de voedselbestedingen in Nederland:
* De kwantitatieve rapportage uit het jaaroverzicht van het Platform
Verduurzaming Voedsel 2010, over duurzaam geproduceerd voedsel
* De monitor Duurzame Dierlijke Producten, het jaarrapport over de
marktontwikkeling van diervriendelijk geproduceerd voedsel
* Het BIO-monitor jaarrapport, over de omzet van biologisch voedsel
en de biologische landbouw.
Contact
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
070-3358338