Wageningen Universiteit en Researchcentrum 9 mei 2011

Waarom kopen consumenten het ene voedsel wel en het andere niet en wat doet het bedrijfsleven om voedsel duurzamer aan te bieden? Dinsdag 10 mei presenteert staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) de Monitor Duurzaam Voedsel en neemt hij de Voedselbalans in ontvangst.

Dit jaar voor het eerst
Consumenten en aanbieders van voedsel spelen een sleutelrol bij de verduurzaming van ons voedselsysteem. Daarom heeft het ministerie van EL&I opdracht gegeven om een Voedselbalans op te stellen, waarmee in beeld gebracht wordt welke keuzes consumenten en bedrijven maken. Zo wordt duidelijk welke factoren van belang zijn om te komen tot een voedselsysteem waarbij geproduceerd wordt met respect voor milieu, mens en dier. Dit jaar komt de Voedselbalans voor het eerst uit; vanaf nu verschijnt er regelmatig een vervolg.
In de Voedselbalans zijn de antwoorden geanalyseerd van 3.700 geenquêteerde consumenten en 200 medewerkers en directeuren van retail, Out of Home bedrijven en A-merkfabrikanten. Daarnaast zijn de interviewresultaten van 33 CEOâs van in Nederland gevestigde agrifoodbedrijven onderling vergeleken.

Marktontwikkelingen
In de Monitor Duurzaam Voedsel, die bij deze gelegenheid ook gepresenteerd wordt, zijn voor de eerste keer drie kwantitatieve rapportages gebundeld over de voedselbestedingen in Nederland:
* De kwantitatieve rapportage uit het jaaroverzicht van het Platform Verduurzaming Voedsel 2010, over duurzaam geproduceerd voedsel
* De monitor Duurzame Dierlijke Producten, het jaarrapport over de marktontwikkeling van diervriendelijk geproduceerd voedsel
* Het BIO-monitor jaarrapport, over de omzet van biologisch voedsel en de biologische landbouw.

Contact
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
070-3358338