Biologisch groeit flink door in stagnerende foodmarkt
Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij wéér meer
biologische voeding gekocht. De omzetten stegen met gemiddeld 13%.
Vooral supermarkten en moderne bio-supers deden goede zaken.
In totaal is door de consument in 2010 voor 752,1 miljoen euro aan
biologische voeding gekocht, 87 miljoen euro meer dan in 2009.
Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste
productgroep en zijn goed voor 21,9% van de bestedingen. Daarna volgen
zuivel met 17,1% en vlees/vleeswaren met 14,9%.
De grootste groei heeft zich voorgedaan bij zuivel. Daar is vorig jaar
Campina overgestapt op het gebruik van biologische melk voor haar
Boerenlandmelk en -yoghurt en is Arla op de Nederlandse markt
verschenen. Biologische zuivel heeft daarmee een marktaandeel van 4,5%.
Biologische eieren hebben verhoudingsgewijs het grootste marktaandeel:
7,2% van alle verkochte eieren zijn afkomstig van biologisch gehouden
kippen.
Klik hier voor het volledige persbericht van de TaskForce
Marktontwikkeling Biologische Landbouw.
Aantal bedrijven en areaal
Het aantal gecertificeerde biologische land- en tuinbouwbedrijven is
toegenomen naar 1.462, een stijging van 3,5%. De groep met
`omschakelaars' (d.w.z. aangemeld bij Skal, nog niet gecertificeerd)
groeide van 75 naar 92. Het aantal gecertificeerde verwerkers nam toe
met 13,8%. Het biologisch areaal is 3,9% gegroeid tot 53.984 hectare.
Monitor Duurzaam Voedsel 2010
De Bio-Monitor 2010 is een onderdeel geworden van de Monitor Duurzaam
Voedsel (MDV), uitgegeven door het ministerie van EL&I. In deze monitor
staan ook omzetgegevens van diervriendelijke concepten zoals Beter
Leven, Vrije Uitloop, MSC (vis) en Max Havelaar. De hoofdstukken over
de marktontwikkeling van biologische landbouw en voeding vindt u in dit
PDF-bestand.
Bijlage Grootte
20110510_pb_omzetcijfers_biologisch_2010.pdf 65.57 KB
biologische_kengetallen_uit_mdv_2010.pdf 163.79 KB
»
Zie het origineel