Reputatiewinst voor organisaties met online community
Persbericht van Ravestein & Zwart
NIJMEGEN, 10 MEI 2011 - Bedrijven die inhoudelijke expertise delen via
een online community plukken daar de vruchten van. Dit blijkt uit een
onderzoek naar het rendement van het HR-Communicatie Netwerk, een
online community voor HR- en communicatieprofessionals op
www.hr-communicatie.nl. De online community levert een positieve
bijdrage aan de reputatie van de initiatiefnemers. Tegelijkertijd
bezorgt de community initiatiefnemers en leden daadwerkelijk nieuwe
zinvolle zakenrelaties, zo concluderen de onderzoekers.
Erik Molkenboer en Lisa van Rens, studenten Journalistiek en
Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, voerden het onderzoek
uit in opdracht van Ravestein & Zwart, initiatiefnemer van het
HR-Communicatie Netwerk. Hiervoor verspreidden zij een enqu(ee)te onder
de 500 leden van het netwerk. Naast deze online survey interviewden ze
initiatiefnemers van diverse online communities, waaronder Willem
Mastenbroek (ManagementSite), Bas Vlugt (Nederlands Media Netwerk),
Robbert Jan Sabel en Remco Verhezen (Tekstblog) en Martin Damen
(Administratieve communicatie). Ook René Ravestein, initiatiefnemer van
HR-Communicatie Netwerk, werd ondervraagd.
Een eigen community draagt bij aan je reputatie
Ruim tweederde van de 63 respondenten oordeelt positief over de
bijdrage van het netwerk aan de reputatie van Ravestein & Zwart. Met
name de getoonde betrokkenheid bij het vakgebied geeft hierin de
doorslag. Ook geven de respondenten aan dat het netwerk Ravestein &
Zwart nieuwe zakelijke contacten en meer naamsbekendheid kan opleveren.
De geïnterviewde initiatiefnemers van andere netwerken ondersteunen
deze conclusie.
Redenen om lid te worden van een online community
De ondervraagden geven aan vooral lid te zijn van de online community
om nieuwe kennis op te doen. Daarnaast hechten zij waarde aan het
leggen van nieuwe contacten en de mogelijkheid om zichzelf op het
internet te profileren. Bijna de helft van de leden van het netwerk
doet inderdaad nieuwe online contacten op, van wie zestig procent deze
nieuwe contacten ook daadwerkelijk offline ontmoet.
De afzender van de berichten doet er niet toe
De meeste respondenten zouden het HR-Communicatie Netwerk aanbevelen
aan anderen: zij beoordelen het netwerk met een 8. Dat het netwerk is
opgezet door een redactionele dienstverlener met winstoogmerk
beïnvloedt dit oordeel nauwelijks. Volgens zeventig procent doet dit
niets af aan de kwaliteit en de reputatie van het HR-Communicatie
Netwerk.
Ravestein & Zwart is een Nijmeegs bureau met een compleet
dienstenpakket op het gebied van redactionele communicatie. De circa 25
medewerkers beschikken over specifieke kennis in domeinen als HRM &
Bedrijfsvoering, Onderwijs & Arbeidsmarkt en Zorg & Zekerheid. R&Z is
samen met Inge Beckers, geassocieerd adviseur HR-communicatie,
initiatiefnemer van het HR-Communicatie Netwerk. Dit netwerk is met
ruim 500 leden en 1700 volgers op Twitter een groot platform waarop
professionals op het snijvlak van HR en communicatie voortdurend
inhoudelijk en interactief bezig zijn met hun vakgebied. Ook zijn er
minimaal twee keer per jaar offline bijeenkomsten.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.hr-communicatie.nl
Bijlage:
* persbericht - reputatiewinst door online communitypdf
Razende Robot Reporter