Reputatiewinst voor organisaties met online community

Persbericht van Ravestein & Zwart

NIJMEGEN, 10 MEI 2011 - Bedrijven die inhoudelijke expertise delen via een online community plukken daar de vruchten van. Dit blijkt uit een onderzoek naar het rendement van het HR-Communicatie Netwerk, een online community voor HR- en communicatieprofessionals op www.hr-communicatie.nl. De online community levert een positieve bijdrage aan de reputatie van de initiatiefnemers. Tegelijkertijd bezorgt de community initiatiefnemers en leden daadwerkelijk nieuwe zinvolle zakenrelaties, zo concluderen de onderzoekers.

Erik Molkenboer en Lisa van Rens, studenten Journalistiek en Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, voerden het onderzoek uit in opdracht van Ravestein & Zwart, initiatiefnemer van het HR-Communicatie Netwerk. Hiervoor verspreidden zij een enqu(ee)te onder de 500 leden van het netwerk. Naast deze online survey interviewden ze initiatiefnemers van diverse online communities, waaronder Willem Mastenbroek (ManagementSite), Bas Vlugt (Nederlands Media Netwerk), Robbert Jan Sabel en Remco Verhezen (Tekstblog) en Martin Damen (Administratieve communicatie). Ook René Ravestein, initiatiefnemer van HR-Communicatie Netwerk, werd ondervraagd.

Een eigen community draagt bij aan je reputatie

Ruim tweederde van de 63 respondenten oordeelt positief over de bijdrage van het netwerk aan de reputatie van Ravestein & Zwart. Met name de getoonde betrokkenheid bij het vakgebied geeft hierin de doorslag. Ook geven de respondenten aan dat het netwerk Ravestein & Zwart nieuwe zakelijke contacten en meer naamsbekendheid kan opleveren. De geïnterviewde initiatiefnemers van andere netwerken ondersteunen deze conclusie.

Redenen om lid te worden van een online community

De ondervraagden geven aan vooral lid te zijn van de online community om nieuwe kennis op te doen. Daarnaast hechten zij waarde aan het leggen van nieuwe contacten en de mogelijkheid om zichzelf op het internet te profileren. Bijna de helft van de leden van het netwerk doet inderdaad nieuwe online contacten op, van wie zestig procent deze nieuwe contacten ook daadwerkelijk offline ontmoet.

De afzender van de berichten doet er niet toe

De meeste respondenten zouden het HR-Communicatie Netwerk aanbevelen aan anderen: zij beoordelen het netwerk met een 8. Dat het netwerk is opgezet door een redactionele dienstverlener met winstoogmerk beïnvloedt dit oordeel nauwelijks. Volgens zeventig procent doet dit niets af aan de kwaliteit en de reputatie van het HR-Communicatie Netwerk.

Ravestein & Zwart is een Nijmeegs bureau met een compleet dienstenpakket op het gebied van redactionele communicatie. De circa 25 medewerkers beschikken over specifieke kennis in domeinen als HRM & Bedrijfsvoering, Onderwijs & Arbeidsmarkt en Zorg & Zekerheid. R&Z is samen met Inge Beckers, geassocieerd adviseur HR-communicatie, initiatiefnemer van het HR-Communicatie Netwerk. Dit netwerk is met ruim 500 leden en 1700 volgers op Twitter een groot platform waarop professionals op het snijvlak van HR en communicatie voortdurend inhoudelijk en interactief bezig zijn met hun vakgebied. Ook zijn er minimaal twee keer per jaar offline bijeenkomsten.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.hr-communicatie.nl
Bijlage:
* persbericht - reputatiewinst door online communitypdf




Razende Robot Reporter