Meer greep op de media
Hoe ga je als bedrijf of organisatie om met de media? Hoe krijg je meer
greep op het communiceren met de media? Om dat vast te stellen en daar
vervolgens op te sturen, ontwikkelde Peter Kempen een Corporate Media
Scorecard. Hij promoveert op 10 mei aan de Universiteit Leiden op het
proefschrift 'Corporate Media Governance'.
Imagoschade
BP na de olieramp in de golf van Mexico, Generaal McChrystal na zijn
interview in Rolling Stone, Willem Alexander na de aankoop van een
vakantiehuis in Mozambique: drie recente voorbeelden van imagoschade
door gebrekkig optreden in de media. Kempen bespreekt ze in zijn
proefschrift en concludeert dat ze het mede gevolg zijn van slecht
corporate media management. Het is dus volgens Kempen hoog tijd dat
bedrijven en organisaties corporate media governance invoeren, dat wil
zeggen dat zij het managen van de comunicatie met de media als
volwaardig onderdeel van bedrijfsvoering gaan zien.
Scorecard
Kempen heeft daarvoor een instrument ontwikkeld, de Corporate Media
Scorecard. Met dit analyse- en adviesinstrument kunnen organisaties de
multidisciplinaire en complexe wereld van corporate media management in
kaart brengen. Hoe scoort hun organisatie op zaken als
media-risicoprofiel, mediaregie, mediabeleid, media issuesmanagement
en mediacrisismanagement?
Interviews
Kempen heeft voor zijn proefschrift literatuuronderzoek gedaan en
diepte-interviews gehouden met betrokken communicatiemanagers. Een van
de stellingen, behorend bij zijn proefschrift, luidt: âHet corporate
mediaproces is een complex, multidisciplinair geheel met een groot
aantal interdependente dimensies die moeilijk te managen zijn, maar
waarop men zich wel kan voorbereiden.â Met zijn scorecard hoopt Kempen
een instrument te hebben ontwikkeld om communicatiemanagers door dat
complexe proces te loodsen.
Corporate Media Governance
Peter C. Kempen
Promotie op 10 mei 2011, 15.00 uur
Academiegebouw, Rapenburg 73
Promotor prof.dr. E.J. van Alphen
Links
* Webpagina van promotor prof.dr. E.J. van Alphen
* Taal en communicatie studeren in Leiden (een specialisatie van
Taalwetenschap), bachelor en master
(10 mei 2011/Minke Holleman)
Universiteit Leiden