Universiteit Leiden

Meer greep op de media

Hoe ga je als bedrijf of organisatie om met de media? Hoe krijg je meer greep op het communiceren met de media? Om dat vast te stellen en daar vervolgens op te sturen, ontwikkelde Peter Kempen een Corporate Media Scorecard. Hij promoveert op 10 mei aan de Universiteit Leiden op het proefschrift 'Corporate Media Governance'.

Imagoschade

BP na de olieramp in de golf van Mexico, Generaal McChrystal na zijn interview in Rolling Stone, Willem Alexander na de aankoop van een vakantiehuis in Mozambique: drie recente voorbeelden van imagoschade door gebrekkig optreden in de media. Kempen bespreekt ze in zijn proefschrift en concludeert dat ze het mede gevolg zijn van slecht corporate media management. Het is dus volgens Kempen hoog tijd dat bedrijven en organisaties corporate media governance invoeren, dat wil zeggen dat zij het managen van de comunicatie met de media als volwaardig onderdeel van bedrijfsvoering gaan zien.

Scorecard

Kempen heeft daarvoor een instrument ontwikkeld, de Corporate Media Scorecard. Met dit analyse- en adviesinstrument kunnen organisaties de multidisciplinaire en complexe wereld van corporate media management in kaart brengen. Hoe scoort hun organisatie op zaken als media-risicoprofiel, mediaregie, mediabeleid, media issuesmanagement en mediacrisismanagement?

Interviews

Kempen heeft voor zijn proefschrift literatuuronderzoek gedaan en diepte-interviews gehouden met betrokken communicatiemanagers. Een van de stellingen, behorend bij zijn proefschrift, luidt: âHet corporate mediaproces is een complex, multidisciplinair geheel met een groot aantal interdependente dimensies die moeilijk te managen zijn, maar waarop men zich wel kan voorbereiden.â Met zijn scorecard hoopt Kempen een instrument te hebben ontwikkeld om communicatiemanagers door dat complexe proces te loodsen.

Corporate Media Governance
Peter C. Kempen
Promotie op 10 mei 2011, 15.00 uur
Academiegebouw, Rapenburg 73
Promotor prof.dr. E.J. van Alphen

Links


* Webpagina van promotor prof.dr. E.J. van Alphen
* Taal en communicatie studeren in Leiden (een specialisatie van Taalwetenschap), bachelor en master

(10 mei 2011/Minke Holleman)