Gemeente Ede
dinsdag, 10 mei 2011
College Ede stemt in met aangepast Functioneel Ontwerp Parklaan
info@ede.nl
Op dinsdag 10 mei heeft het college van B&W ingestemd met het
Functioneel Ontwerp voor de Parklaan. Na een inspraakperiode van vier
weken zijn er 250 reacties verwerkt in een inspraaknota. Dat heeft
geleid tot wijziging van het Functioneel Ontwerp. De Maanderdijk wordt
met een gelijkvloerse oversteek rechtstreeks aangesloten op de Parklaan
en de Poortwachter.
Het aangepaste ontwerp past binnen eerder genomen raadsbesluiten, de
financiële kaders en de doelstellingen en ambities van de Parklaan; een
toekomstvaste ontsluitingsweg met een goede doorstroming,
verkeersveilig voor alle weggebruikers en landschappelijk goed
ingepast.
Resultaten inspraakprocedure
Het concept Functioneel Ontwerp heeft vier weken ter inzage gelegen.
Voor bewoners en belanghebbenden is op 14 maart een inloopavond
georganiseerd. Tijdens deze avond is het concept Functioneel Ontwerp
gepresenteerd.
Ruim 250 bewoners/belanghebbenden hebben formele inspraakreacties
ingediend. De inspraakreacties zijn verwerkt in een inspraaknota. De
belangrijkste inhoudelijke reacties zijn de volgende:
Maanderdijk
Er is een grote maatschappelijke wens vanuit bewoners uit De Kraats en
Nergena om via de Maanderdijk aangesloten te blijven op Ede.
Het College: "Gelet op de grote maatschappelijke wens om een
alternatief te vinden, blijkt het bij Rijkswaterstaat bespreekbaar om
met een gelijkvloerse oversteek rechtstreeks een aansluiting van de
Maanderdijk op de Parklaan en de Poortwachter te realiseren. Voorwaarde
is wel dat de doorstroming en veiligheid van het verkeer van en naar de
A12 gegarandeerd blijft'.
Het ontwerp voor de Poortwachter wordt aangepast. Het autoverkeer
krijgt, samen met de fietsers en de hulpdiensten, een gelijkvloerse
oversteek op de op- en afrit naar de A12 (dus aan de westzijde van de
kruising). De kosten voor het aanpassen van het ontwerp kunnen worden
gefinancierd binnen het beschikbare budget voor de Parklaan.
Fietstunnel Ede- Bennekom
Insprekers geven de voorkeur aan een fietstunnel met aan de zuidzijde
toegangen aan beide kanten van de Edese weg.
De fietstunnel in het Functioneel Ontwerp maakt onderdeel uit van de
provinciale fietssnelroute station Ede-Wageningen - Wageningen UR en
verbetert de stedelijke bereikbaarheid van Ede.
Verdiepte ligging
Bij de nadere uitwerking van de Parklaan ter hoogte van de
kazerneterreinen blijkt dat een goede landschappelijke inpassing van de
weg beter te realiseren is wanneer de Parklaan niet verdiept wordt
aangelegd. Nog steeds kunnen veilige oversteken worden gerealiseerd
voor fietsers en voetgangers en de geluidhinder blijft beneden de
wettelijke normen. Een verdiepte ligging paste bovendien niet binnen
het beschikbare budget. Om meer uitgeefbare grond voor de
kazerneterreinen te creëren schuift het tracé bovendien 25 tot 40 meter
op in de richting van de Nieuwe Kazernelaan.
Milieueffecten
Insprekers hebben zorgen geuit over de geluid- milieueffecten door
aanleg van de Parklaan.
Het huidige Functioneel Ontwerp is recent weer getoetst op de
uitspraken van de commissie MER (Milieueffectenrapportage). Essentieel
bij deze toetsing is geweest of er is afgeweken van de oorspronkelijke
uitgangspunten en of daarmee de MER beoordeling anders zou zijn
gelopen. Ook is expliciet gevraagd of het niet verdiepen van de
Parklaan op de kazerneterreinen aanleiding kan zijn voor het opstellen
van een nieuwe MER. Uit deze toetsing blijkt dat niet wordt afgeweken
van de oorspronkelijke uitgangspunten. Het Functioneel Ontwerp is
doorgerekend op de effecten voor geluid en fijnstof. De voorgestelde
maatregelen zorgen er voor dat aan de wet- en regelgeving wordt
voldaan.
Sluipverkeer Burgemeesterswijk
Insprekers vanuit de Burgemeesterswijk zijn bang dat er met de aanleg
van de Parklaan meer sluipverkeer door de wijk komt. Ondanks dat het
College verwacht dat door de herinrichting van de Nieuwe Kazernelaan
juist de Parklaan als in- en uitvalsweg gebruikt wordt, wordt in de
vervolgfase onderzocht of de Buurtmeesterweg afgesloten kan worden van
de Parklaan en of er een knip gerealiseerd kan worden op de Nieuwe
Kazernelaan op het wegvak tussen Sysseltselaan en Ceelman van
Ommerenweg.
Heroverweging Hartogsvarianten
Insprekers geven de voorkeur aan een heroverweging van de
Hartogsvarianten.
Op basis van uitgebreide beoordelingscriteria zijn destijds alle
tracévarianten gewogen en beoordeeld. De raad heeft op 29 mei 2008
gekozen om de variant Parklaan via de Hoekelumse Eng met een tunnel
naar de A12 als voorkeurstracé verder uit te werken.
Deze variant heeft geen barrièrewerking voor de Maandereng en kan het
beste het toekomstige verkeer verwerken. De Hartogsvarianten zijn mede
afgevallen vanwege onvoldoende oplossend effect voor het verkeer op
bestaande wegen in oostelijk Ede. Op 11 december 2008 heeft de
gemeenteraad de Structuurvisie Infrastructuur Ede-Oost, en daarmee het
huidige tracé van de Parklaan, vastgesteld.
Besluitvorming
Het Functioneel Ontwerp wordt op 26 mei a.s. in Raadscommissie Beheer
Fysieke Omgeving besproken. Na vaststelling door de Gemeenteraad 30
juni a.s., wordt het Functioneel Ontwerp technisch verder uitgewerkt
in een Definitief Ontwerp en juridisch vastgelegd in een
bestemmingsplan. Daarna start de aanbesteding en realisatie. De aanleg
van het zuidelijk deel van de Parklaan start waarschijnlijk vanaf 2012.
De aanleg van het noordelijk deel wordt afgestemd met de ontwikkelingen
op de kazerneterreinen. Naar verwachting starten de werkzaamheden hier
niet voor 2014.
Het Functioneel Ontwerp is te downloaden op www.veluwsepoort.nu.