Gemeente Ede

dinsdag, 10 mei 2011

College Ede stemt in met aangepast Functioneel Ontwerp Parklaan

info@ede.nl

Op dinsdag 10 mei heeft het college van B&W ingestemd met het Functioneel Ontwerp voor de Parklaan. Na een inspraakperiode van vier weken zijn er 250 reacties verwerkt in een inspraaknota. Dat heeft geleid tot wijziging van het Functioneel Ontwerp. De Maanderdijk wordt met een gelijkvloerse oversteek rechtstreeks aangesloten op de Parklaan en de Poortwachter.

Het aangepaste ontwerp past binnen eerder genomen raadsbesluiten, de financiële kaders en de doelstellingen en ambities van de Parklaan; een toekomstvaste ontsluitingsweg met een goede doorstroming, verkeersveilig voor alle weggebruikers en landschappelijk goed ingepast.

Resultaten inspraakprocedure

Het concept Functioneel Ontwerp heeft vier weken ter inzage gelegen. Voor bewoners en belanghebbenden is op 14 maart een inloopavond georganiseerd. Tijdens deze avond is het concept Functioneel Ontwerp gepresenteerd.
Ruim 250 bewoners/belanghebbenden hebben formele inspraakreacties ingediend. De inspraakreacties zijn verwerkt in een inspraaknota. De belangrijkste inhoudelijke reacties zijn de volgende:

Maanderdijk

Er is een grote maatschappelijke wens vanuit bewoners uit De Kraats en Nergena om via de Maanderdijk aangesloten te blijven op Ede. Het College: "Gelet op de grote maatschappelijke wens om een alternatief te vinden, blijkt het bij Rijkswaterstaat bespreekbaar om met een gelijkvloerse oversteek rechtstreeks een aansluiting van de Maanderdijk op de Parklaan en de Poortwachter te realiseren. Voorwaarde is wel dat de doorstroming en veiligheid van het verkeer van en naar de A12 gegarandeerd blijft'.

Het ontwerp voor de Poortwachter wordt aangepast. Het autoverkeer krijgt, samen met de fietsers en de hulpdiensten, een gelijkvloerse oversteek op de op- en afrit naar de A12 (dus aan de westzijde van de kruising). De kosten voor het aanpassen van het ontwerp kunnen worden gefinancierd binnen het beschikbare budget voor de Parklaan.

Fietstunnel Ede- Bennekom

Insprekers geven de voorkeur aan een fietstunnel met aan de zuidzijde toegangen aan beide kanten van de Edese weg.
De fietstunnel in het Functioneel Ontwerp maakt onderdeel uit van de provinciale fietssnelroute station Ede-Wageningen - Wageningen UR en verbetert de stedelijke bereikbaarheid van Ede.

Verdiepte ligging

Bij de nadere uitwerking van de Parklaan ter hoogte van de kazerneterreinen blijkt dat een goede landschappelijke inpassing van de weg beter te realiseren is wanneer de Parklaan niet verdiept wordt aangelegd. Nog steeds kunnen veilige oversteken worden gerealiseerd voor fietsers en voetgangers en de geluidhinder blijft beneden de wettelijke normen. Een verdiepte ligging paste bovendien niet binnen het beschikbare budget. Om meer uitgeefbare grond voor de kazerneterreinen te creëren schuift het tracé bovendien 25 tot 40 meter op in de richting van de Nieuwe Kazernelaan.

Milieueffecten

Insprekers hebben zorgen geuit over de geluid- milieueffecten door aanleg van de Parklaan.
Het huidige Functioneel Ontwerp is recent weer getoetst op de uitspraken van de commissie MER (Milieueffectenrapportage). Essentieel bij deze toetsing is geweest of er is afgeweken van de oorspronkelijke uitgangspunten en of daarmee de MER beoordeling anders zou zijn gelopen. Ook is expliciet gevraagd of het niet verdiepen van de Parklaan op de kazerneterreinen aanleiding kan zijn voor het opstellen van een nieuwe MER. Uit deze toetsing blijkt dat niet wordt afgeweken van de oorspronkelijke uitgangspunten. Het Functioneel Ontwerp is doorgerekend op de effecten voor geluid en fijnstof. De voorgestelde maatregelen zorgen er voor dat aan de wet- en regelgeving wordt voldaan.

Sluipverkeer Burgemeesterswijk

Insprekers vanuit de Burgemeesterswijk zijn bang dat er met de aanleg van de Parklaan meer sluipverkeer door de wijk komt. Ondanks dat het College verwacht dat door de herinrichting van de Nieuwe Kazernelaan juist de Parklaan als in- en uitvalsweg gebruikt wordt, wordt in de vervolgfase onderzocht of de Buurtmeesterweg afgesloten kan worden van de Parklaan en of er een knip gerealiseerd kan worden op de Nieuwe Kazernelaan op het wegvak tussen Sysseltselaan en Ceelman van Ommerenweg.

Heroverweging Hartogsvarianten

Insprekers geven de voorkeur aan een heroverweging van de Hartogsvarianten.
Op basis van uitgebreide beoordelingscriteria zijn destijds alle tracévarianten gewogen en beoordeeld. De raad heeft op 29 mei 2008 gekozen om de variant Parklaan via de Hoekelumse Eng met een tunnel naar de A12 als voorkeurstracé verder uit te werken. Deze variant heeft geen barrièrewerking voor de Maandereng en kan het beste het toekomstige verkeer verwerken. De Hartogsvarianten zijn mede afgevallen vanwege onvoldoende oplossend effect voor het verkeer op bestaande wegen in oostelijk Ede. Op 11 december 2008 heeft de gemeenteraad de Structuurvisie Infrastructuur Ede-Oost, en daarmee het huidige tracé van de Parklaan, vastgesteld.

Besluitvorming

Het Functioneel Ontwerp wordt op 26 mei a.s. in Raadscommissie Beheer Fysieke Omgeving besproken. Na vaststelling door de Gemeenteraad 30 juni a.s., wordt het Functioneel Ontwerp technisch verder uitgewerkt in een Definitief Ontwerp en juridisch vastgelegd in een bestemmingsplan. Daarna start de aanbesteding en realisatie. De aanleg van het zuidelijk deel van de Parklaan start waarschijnlijk vanaf 2012. De aanleg van het noordelijk deel wordt afgestemd met de ontwikkelingen op de kazerneterreinen. Naar verwachting starten de werkzaamheden hier niet voor 2014.

Het Functioneel Ontwerp is te downloaden op www.veluwsepoort.nu.