Port of Rotterdam
Datum 10-5-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
InlandLinks: the smart way to connect
Op dinsdag 10 mei, wordt InlandLinks: the smart way to connect,
internationaal gelanceerd tijdens de vakbeurs`Transport Logistic
Munich' in München. Het project is een initiatief van het Havenbedrijf
Rotterdam en wordt samen met de Vereniging van Inland Terminal
Operators (VITO) uitgevoerd.
InlandLinks is het kwaliteitsmerk voor containerterminals in het
achterland, gebaseerd op geobjectiveerde en vergelijkbare criteria.
Hierdoor zijn alle deelnemers in de logistieke keten beter in staat
algemene en specifieke voordelen te realiseren, zowel kwalitatief als
kwantitatief. Het draagt tevens bij aan vergroting van het intermodaal
vervoer per binnenvaart en trein van de zich in de komende 25 jaar
verdrievoudigende containerstroom. Negentig procent van de Nederlandse
achterlandterminals aangesloten bij de VITO, is inmiddels deelnemer. In
een volgende fase wil het Havenbedrijf het concept uitbreiden naar
Duitsland, in het bijzonder de Rijnterminals.
InlandLinks is hét kwaliteitsmerk van en platform voor
containerterminals in het achterland en biedt, via www.inlandlinks.eu,
inzicht in het totale intermodale dienstverleningspakket tot op
terminalniveau. Dit is gestandaardiseerd, dus vergelijkbaar gemaakt, op
basis van zes criteria:
* Aanbod van faciliteiten en diensten: onder andere
afhandelingcondities, openingstijden, kranen en andere uitrusting,
ligplaatsen, depotfuncties.
* Veiligheid en beveiliging: onder andere beleid, procedures,
protocollen en fysieke faciliteiten.
* Bereikbaarheid en verbindingen met de Rotterdamse haven: frequentie
en vaarschema's, vaarklasse/treinpaden, transittijden.
* ICT: dataverbindingen en integratie met Portbase.
* Douanefaciliteiten: douanestatus (AEO).
* Duurzaamheid en milieu: beleid en procedures.
De criteria zijn getoetst door Lloyd's Register en het kwaliteitsmerk
toont per terminal de criteria in percentages. Hierdoor kan de klant
een terminal selecteren die aansluit bij de voorzieningen die zijn
producten en diensten vragen/vereisen. Voor hoogwaardige elektronica
telt bijvoorbeeld veiligheid en beveiliging zwaar in verband met de
verzekeringen.
Naast de scores op de zes criteria biedt de site ook algemene
terminalinformatie zoals contactgegevens, eigendomsstructuur en
ontwikkelingsperspectief.
Verdrievoudiging
Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de
containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige
geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met
een capaciteit van rond de 20.000 eenheden elk. Van de totale overslag
van 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen aan- en
afgevoerd met kleinere schepen van - en naar Europese havens. Zo'n 18
miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het
achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame
verbindingen opleveren.
Dynamiek
Het concept is dynamisch; zo wordt bijvoorbeeld nu bekeken hoe bepaalde
duurzaamheidaspecten meetbaar gemaakt kunnen worden. De terminals
worden jaarlijks herbeoordeeld, er worden verbeteringsvoorstellen
gedaan en de voortgang wordt weergegeven. Ook kunnen de terminals een
tussentijdse beoordeling aanvragen, zodat investeringen in de
voorzieningen meteen zichtbaar zijn.
Stimulans en kansen
InlandLinks is basis en stimulans voor de verbetering van
achterlandverbindingen en vergroting van de betrouwbaarheid. Het is
daarnaast een stimulans en kans voor:
* Duurzame(re) inkoop (voordeel alle bedrijven).
* Versterking partnerschap met het wegvervoer (alle bedrijven).
* Logische integratie van achterlandterminals met de zeehavens met
als voordelen:
*Goedkopere opslag dan in de zeehaven (verladers, expediteurs,
rederijen).
*Bundelen/verdelen lading (expediteurs).
*Uitvoeren operationele activiteiten, zoals douaneafhandeling
(zeeterminals).
*Meer productieruimte (zeeterminals).
*Realisatie afspraken vergroting intermodaal vervoer Maasvlakte
(zeeterminals Maasvlakte).
*Bouw betrouwbaar en duurzaam netwerk (verladers).
*Minder schuiven met lege containers (rederijen).
InlandLinks biedt de achterlandterminals:
* Schaalvoordelen van een groot samenwerkend netwerk.
* Objectieve beoordeling door een internationaal gerenommeerd bureau.
* (Inter)nationale marketing/promotie
* Ontwikkelingsmogelijkheden zoals gezamenlijk ontwikkelen van
afhandelingprotocollen, voorzieningen op het gebied van ICT en
duurzaamheid en aanvragen van subsidies.
* Transparantie en platform naar overheden en investeerders.