Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Rover-Den Haag wil oplossing voor omleiding tram 11

tram11 HTM en de gemeente Den Haag moeten samenwerken aan een oplossing voor de langdurige omleiding van tram 11. Dit schrijft Reizigersvereniging Rover in een brief aan de Haagse gemeenteraad. Door een defecte damwand zijn zes haltes van tram 11 vervallen. De HTM noch de gemeente willen de kosten dragen voor een redelijke oplossing waardoor vele reizigers nu gedupeerd zijn.

Door een kapotte damwand wordt tram 11 in de richting van station Den Haag HS sinds januari omgeleid, waarbij zes haltes vervallen. Naar verluid gaan de reparaties meer dan een jaar duren. Rover vindt de langdurige omleiding onacceptabel. Reizigers moeten meerdere honderden meters af te leggen naar tijdelijke halten op het omleidingstraject, hiermee worden reizigers letterlijk de tram uitgejaagd", aldus Marc Schram, voorzitter van Rover-Den Haag.

In de Haagse Nota Mobiliteit van oktober 2010 en het Masterplan Lijn 11 zone wordt tram 11 in de periode tot 2020 opgewaardeerd tot Randstadrail kwaliteit. Volgens Rover past in dat kader absoluut geen langdurige omleiding, er moeten immers juist meer reizigers naar tram 11 worden getrokken. Rover stelt een reizigersvriendelijke oplossing voor en heeft HTM gevraagd om ter hoogte van de Weimarstraat het tramverkeer een paar honderd meter over één spoor te leiden. Dat is mogelijk door twee overloopwissels aan te leggen. Op die wijze hoeft het tramverkeer van lijn 11 richtingstation HS niet te worden omgeleid.

HTM verwijst echter naar de gemeente om de kosten van deze oplossing te dragen. Rover verzoekt de gemeente daarom schriftelijk om steun voor de voorgestelde oplossing en verzoekt de gemeenteraad om reizigers niet de dupe te laten worden van meningsverschillen over wie de kosten moet dragen.