Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Rover-Den Haag wil oplossing voor omleiding tram 11
tram11 HTM en de gemeente Den Haag moeten samenwerken aan een oplossing
voor de langdurige omleiding van tram 11. Dit schrijft
Reizigersvereniging Rover in een brief aan de Haagse gemeenteraad. Door
een defecte damwand zijn zes haltes van tram 11 vervallen. De HTM noch
de gemeente willen de kosten dragen voor een redelijke oplossing
waardoor vele reizigers nu gedupeerd zijn.
Door een kapotte damwand wordt tram 11 in de richting van station Den
Haag HS sinds januari omgeleid, waarbij zes haltes vervallen. Naar
verluid gaan de reparaties meer dan een jaar duren. Rover vindt de
langdurige omleiding onacceptabel. Reizigers moeten meerdere honderden
meters af te leggen naar tijdelijke halten op het omleidingstraject,
hiermee worden reizigers letterlijk de tram uitgejaagd", aldus Marc
Schram, voorzitter van Rover-Den Haag.
In de Haagse Nota Mobiliteit van oktober 2010 en het Masterplan Lijn 11
zone wordt tram 11 in de periode tot 2020 opgewaardeerd tot
Randstadrail kwaliteit. Volgens Rover past in dat kader absoluut geen
langdurige omleiding, er moeten immers juist meer reizigers naar tram
11 worden getrokken. Rover stelt een reizigersvriendelijke oplossing
voor en heeft HTM gevraagd om ter hoogte van de Weimarstraat het
tramverkeer een paar honderd meter over één spoor te leiden. Dat is
mogelijk door twee overloopwissels aan te leggen. Op die wijze hoeft
het tramverkeer van lijn 11 richtingstation HS niet te worden omgeleid.
HTM verwijst echter naar de gemeente om de kosten van deze oplossing te
dragen. Rover verzoekt de gemeente daarom schriftelijk om steun voor de
voorgestelde oplossing en verzoekt de gemeenteraad om reizigers niet de
dupe te laten worden van meningsverschillen over wie de kosten moet
dragen.