Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Blankenburgtunnel niet inpaspaar in landschap

De aanleg van de Blankenburgtunnel gaat hoe dan ook leiden tot grote schade aan het landschap, de natuur en recreatiegebieden in Midden-Delfland. Dat blijkt uit een studie naar meer dan dertig tracévarianten van de Blankenburgtunnel die het Havenbedrijf heeft laten uitwerken. Geen enkele van deze varianten leidt tot een acceptabele inpassing in het landschap van Midden-Delfland, zo concluderen organisaties in Midden-Delfland (het samenwerkingsverband 'Hoezo Midden-Delfland snelweg' en het actiecomité 'Blankenburgtunnel Nee'). De Blankenburgtunnel is daarom geen realistische optie voor een Nieuwe Westelijke Oeververbinding.

De inkt van het Tracébesluit van de A4 Delft-Schiedam is nog maar net droog en de procedure bij de Raad van State loopt nog, of plannen voor een volgende aanslag op het landschap van Midden Delfland zijn al in de maak. Er moet een extra verbinding onder de Nieuwe Waterweg komen om de files als gevolg van de A4 Delft-Schiedam bij de Beneluxtunnel op te lossen; de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Minister Schultz van Haegen zal komend najaar kiezen tussen twee tunnels: de Blankenburgtunnel (die net als de A4 door het kwetsbare Midden-Delfland gebied loopt) of de acht kilometer westelijker gelegen Oranjetunnel (ter hoogte van de Maeslantkering).

Het Havenbedrijf wil graag dat beide tunnels aangelegd worden: eerst een Blankenburgtunnel en dan een Oranjetunnel. Draagvlak voor de Blankenburgtunnel ontbreekt vanwege de negatieve effecten op landschap, natuur en milieu nabij de woongebieden van Vlaardingen en Maassluis. Daarom heeft het Havenbedrijf in dertig tracévarianten de mogelijkheden voor inpassing van de Blankenburgtunnel verkend. De organisaties in Midden-Delfland concluderen dat de studies van het Havenbedrijf overtuigend aantonen dat inpassing van de Blankenburgtunnel op geen enkele manier mogelijk is zonder onacceptabele aantasting van het Midden-Delfland gebied. Naast het gebied zelf, krijgen ook de bewoners van Vlaardingen en Maassluis bij aanleg van een Blankenburgtunnel in wat voor vorm dan ook te maken met zeer nadelige effecten: door de weg in het dichtbevolkte gebied zal de leefbaarheid enorm afnemen en zijn tevens grote effecten op de volksgezondheid te verwachten. Bovendien schetst het havenbedrijf een veel te rooskleurig beeld in allerlei verkeerskundig onrealistische varianten, die veel te krappe bochten hebben in de op- en afritten met de A20. De focus op een Blankenburgtunnel geeft daarom letterlijk blijk van tunnelvisie. Het Havenbedrijf denkt hier duidelijk anders over: in een van hun rapporten geven zij zelfs aan dat een snelweg door een natuurgebied een landschappelijke meerwaarde kan hebben.

________________________________________

Afzenders persbericht:

. Samenwerkingsverband 'Hoezo Midden-Delfland snelweg?' www.hoezomiddendelflandsnelweg.nl
. Actiecomité 'Blankenburgtunnel Nee' www.blankenburgtunnelnee.nl

Meer informatie:
Susanne Kuijpers
info@hoezomiddendelflandsnelweg.nl
06-45244758


---- --