Ingezonden persbericht


Hago opnieuw winnaar onderzoek naar schoonmaakbedrijven

Meeste voorkeur opnieuw voor Schoonkantoor.nl in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een schoonmaakbedrijf, presteert de website van Hago het best. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in april uitvoerde. Het is de tweede overwinning voor Hago in evenveel metingen van het onderzoek. Het grootste aandeel van de totale voorkeur is echter opnieuw voor Schoonkantoor.nl. De respondenten gaven in totaal 240 individuele beoordelingen over 88 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De website van Hago is met afstand de best bezochte van de branche. Maar liefst 70% van de respondenten komt tijdens de vrije online oriëntatie op Hago.nl terecht. De website scoort vervolgens vooral goed op de thema's Web Imago en Vertrouwen. Deze onderwerpen worden ook aangedragen als beslissingsfactor door de 7,5% van de respondenten die Hago aanwijst als favoriet.

Schoonkantoor.nl stijgt van de derde naar de tweede plaats. De helft van de respondenten weet de website te vinden. De hoogste scores worden behaald op de thema's Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid. 15% van de respondenten kiest op basis van de online oriëntatie voor Schoonkantoor.nl. Het significante verschil in vindbaarheid staat in de weg van de overwinning in het onderzoek.

CSU Cleaning Services eindigt op de derde plaats in het onderzoek. De website wordt door 32,5% van de respondenten gevonden en bezocht. CSUCleaning.nl moet het vervolgens vooral van de thema's Eerste Indruk en Vertrouwen hebben. Uiteindelijk zou 10% van de respondenten op basis van het onderzoek voor CSU Cleaning Services kiezen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 21 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een schoonmaakbedrijf om kantoren van een bedrijf schoon te maken. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: april 2011
Case: 'U wilt een schoonmaakbedrijf inhuren om kantoren schoon te laten maken voor uw bedrijf. U wilt graag een schoonmaakbedrijf dat landelijk opereert, omdat de kantoren van uw bedrijf over heel Nederland zijn verspreid. ' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 21 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 50% man, 50% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2012

Noot voor de redactie (