Ingezonden persbericht


Reactie van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) op Monitor Duurzaam Voedsel:

De enorme groei laat zien dat de consument de inspanningen van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid waardeert. De afgelopen jaren is het assortiment duurzame producten in de supermarkt enorm toegenomen. Het CBL ziet het enthousiasme waarmee de consument deze producten koopt als stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg van verduurzaming.

"We staan niet aan de vooravond van massale verduurzaming, de retail zit er midden is. Huismerkproducten en bedrijfsprocessen verduurzamen in een tempo dat een paar jaar geleden voor onmogelijk werd gehouden", aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.

De monitor Duurzaam Voedsel laat alleen de groei in producten met een keurmerk zien. Dit is volgens het CBL slechts een onderdeel van de verduurzamingslag die de supermarktbranche maakt. Vele vormen van verduurzaming worden niet via het etiket gecommuniceerd, bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen in de winkels, verduurzaming van 'reguliere' producten en de aanpak van voedselverspilling.