EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

REACTIE EVO:

20% omzetverlies transporteurs niet hard te maken

De Telegraaf en andere media berichtten vanochtend dat truckende tractoren steeds vaker een goedkoop alternatief zijn voor kiepauto's van erkende transportbedrijven. Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie door tractoren ten opzichte van het beroepsgoederenvervoer. Volgens verladersorganisatie EVO is dit onzin. Dat de transportsector 20% aan omzet misloopt door het gebruik van tractoren in plaats van de diensten van de TLN-leden, is volgens EVO niet hard te maken. Onderzoek heeft eerder echter wel aangetoond dat 95% van de bedrijven tractoren alleen gebruikt voor bewerking van het eigen land of voor onderhoud van plantsoenen. Bovendien is het brandstofverbruik van landbouwtractoren hoger en vallen de operationele kosten vele malen hoger uit. Het gebruik van tractoren op langere afstanden is daarom simpelweg oneconomisch. Als het zo zou zijn dat tractoren een aantrekkelijk alternatief vormen voor de kiepauto's van de transporteurs, hadden transporteurs al lang besloten om tractoren in te zetten in plaats van kiepauto's.

Rijbewijs
EVO is het wel eens met TLN dat de verkeersveiligheid van tractoren verbeterd kan worden. EVO kan zich dan ook goed vinden in voorstellen die de initiatiefgroep Peijs eerder deed. Deze initiatiefgroep, die de minister van I&M heeft geadviseerd over het beleid ten aanzien van bos- en landbouwtrekkers, stelde onder andere voor om jonge bestuurders voortaan een rijbewijs te laten halen. Een prima voorstel, zo vindt EVO, met een duidelijke relatie tot verkeersveiligheid.

Verplicht kenteken vergroot veiligheid niet
Een verplicht kenteken voor tractoren draagt hoegenaamd niets bij aan de verkeersveiligheid. Wel zadelt een dergelijke maatregel het bedrijfsleven op met honderden miljoenen aan extra administratieve lasten. Deze extra lasten kan het bedrijfsleven er in tijden van voorzichtig economisch herstel niet gebruiken, zo meent de verladersorganisatie. EVO merkt op dat ook de initiatiefgroep Peijs, waarvan EVO én TLN deel uitmaakten, geen voorstander was verplichte kentekening.