Ingezonden persbericht


Meppel, 10 mei 2011

Stichting Downsyndroom

Persbericht 021

Verkeerde cijfers gebruikt door minister Bijsterveld!

De Volkskrant bericht vandaag dat het kabinet de fout in is gegaan met de groei van het aantal zorgleerlingen. Minister Bijsterveld heeft de aangekondigde bezuinigingen altijd verdedigd met het argument dat het aantal zorgleerlingen in een aantal jaren met 65% zou zijn gegroeid. Die groei is niet goed voor de kinderen en niet voor de staatskas. Nu blijkt dat de groei van zorgleerlingen slechts 15% is! Geen explosie van zorgleerlingen. Dit sluit aan bij eerdere berichten die vanuit de stichting Downsyndroom verstuurd zijn. Immers, het aantal kinderen met Downsyndroom is de afgelopen tijd niet spectaculair toegenomen. Het argument dat er te veel kinderen zijn die extra zorg nodig hebben en dat er dus bezuinigd moet worden, is hiermee onhoudbaar gebleken. De minister was in eerste instantie onvermurwbaar, de bezuinigingen moesten worden doorgevoerd. Door gebrek aan draagvlak in de samenleving werden de bezuinigingen al uitgesteld. Hiermee kwam er een klein scheurtje in het beleid van de minister. Nu bekend is geworden dat de cijfers helemaal niet kloppen, is het scheurtje een enorme scheur geworden. De SDS vindt dat hiermee is aangetoond dat bezuinigen zonder visie zeer gevaarlijk zijn. Gevaarlijk voor de minister, want hoe moet zij de bezuinigingen nu nog goed praten? En gevaarlijk voor de kinderen, want door ongefundeerde getallen te gebruiken zouden kinderen die juist wat extra's nodig hebben om goed te functioneren minder krijgen. De SDS roept alle politici op om nog eens goed na te denken. De minister heeft met verkeerde cijfers onjuiste argumenten van de Onderwijsinspectie gekregen om bezuinigingen goed te praten. Alle reden om die bezuinigingen niet alleen uit te stellen, maar helemaal te stoppen en gedegen beleid te ontwikkelen, zodat ook de kwetsbare kinderen een kans krijgen op een goede toekomst. En niet alleen een kans, maar zicht op een continu optimaal leertraject.