Universiteit Leiden

Geschiedenisles wordt vitual reality, dankzij CEEDS

Je loopt door een stoffige stad in Boeotia, Griekenland. Een man op een ezel passeert je. Een jongen heeft een waterkan gebroken. De scherven liggen naast de put. Marktkooplui prijzen hun waren aan. Een vrouw ontpit olijven. Geen auto, geen smart phone te zien - je bent terug in de tijd, in een virtuele wereld.

Interactief

Het kán. Althans, binnen niet al te lange tijd. De Europese Commissie sponsort een nieuw grootschalig project dat Collective Experience of Empathic Data Systems (CEEDS) heet. CEEDS ontwikkelt een op virtual reality gebaseerd systeem dat archeologische plaatsen verwerkt in een interactieve presentatie. Hiermee wordt de geschiedenis zo weergegeven dat ook niet-wetenschappers het historische en emotionele belang ervan kunnen begrijpen. Ze kunnen zich vereenzelvigen met mensen die in die tijd leefden en die tijd vergelijken met hun eigen leven anno nu.

Van archeologie tot neurowetenschap

CEEDS bestrijkt een breed scala aan specialistische werkterreinen, van archeologie tot neurowetenschap. Het wordt gecoördineerd door Goldsmith University in Londen en er zijn 16 partners bij betrokken. Zo ook een team van de Leidse faculteit Archaeologie, onder leiding van prof.dr. John Bintliff.

Verbanden ontdekken

Archeologe dr. Chiara Piccoli is dé CEEDS-onderzoeker in Leiden. Wat maakt CEEDS voor haar zo spannend? 'Archeologen moeten ongelooflijk grote databases doorspitten en proberen er verbanden in te ontdekken', legt Piccoli uit. 'Dankzij de technologieën die CEEDS ons aanreikt, begrijpen we onze data beter. Denk maar aan nieuwe algoritmen voor datamining, maar bijvoorbeeld ook aan toepassingen van augmented reality. Bovendien kunnen we het grote publiek op een zeer toegankelijke manier laten zien wat we hebben gevonden.'

Oude Griekse steden

Vooral dat laatste is van belang voor Piccoli. Zij is namelijk gespecialiseerd in de virtuele reconstructie van oude Griekse steden. 'Als mensen zich kunnen inleven in de geschiedenis, maakt dat hen bewuster, zowel van het plaatselijke erfgoed als van wat archeologen nou eigenlijk precies doen. En zelf vind ik de samenwerking met computerwetenschappers en wiskundigen uitermate stimulerend.'

Biofeedback

CEEDS dient ook een educatief doel: door gebruik te maken van biofeedback, stelt het niet-gespecialiseerde gebruikers in staat om het ontdekkingsproces in het hoofd van wetenschappers te volgen en zelf te herhalen. Het zal niet lang duren voordat we allemaal kunnen ervaren hoe grote ontdekkingen worden gedaan. In ons eigen hoofd.