Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Lancering nieuw Nationaal Keurmerk Mediawijsheid

11 mei 2011; Vandaag wordt het Nationaal Keurmerk Mediawijsheid gelanceerd door de Academie voor Media & Maatschappij voor organisaties die het belang van mediawijsheid erkennen en in het beleid hebben opgenomen en waar een gecertificeerd Nationaal MediaCoach werkzaam is.

De invloed en de rol van de media in de maatschappij is in de laatste 20 jaar enorm toegenomen. Er zijn al twee digitale generaties kinderen opgegroeid met de vanzelfsprekendheid van alle media die wij dagelijks tot onze beschikking hebben, zoals het twitteren, pingen, chatten, gamen en bloggen. Deze nieuwe generaties gaan technisch razendsnel en vaardig met de media om, maar blijven kinderen die op sociaal-emotioneel vlak begeleiding en opvoeding nodig hebben. De Raad voor Cultuur benadrukt het belang van mediawijsheid: 'het leren hoe je bewust, kritisch en actief kunt bewegen in deze fundamenteel gemedialiseerde wereld'.

Sinds 2007 zijn er in Nederland meer dan 650 Nationaal MediaCoaches opgeleid, die binnen diverse organisaties daadwerkelijk en actief de mediawijsheid van jeugd, ouders en professionele opvoeders verbeteren. De Nationaal MediaCoach is binnen deze organisaties het professionele aanspreekpunt en initiator van mediawijsheidprojecten. Organisaties waar een gecertificeerd Nationaal MediaCoach werkzaam is, hebben vanaf vandaag het recht het officiële Nationale Keurmerk Mediawijsheid te voeren.

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij stelt zich tot doel de mediawijsheid van jeugd, ouders en hun opvoedprofessionals actief te verbeteren. De Academie biedt deskundigheidsbevordering voor een brede doelgroep van (opvoed)professionals zoals ouders, leerkrachten en docenten, bibliotheek- en mediatheek medewerkers, jeugdhulpverleners, politiemensen en anderen die dagelijks met jeugd in contact staan. Via de Mediawijsheidwinkel biedt de Academie iedereen die op een professionele wijze de mediawijsheid van jeugd wil verbeteren, de kans om extra expertise te vinden.

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is een initiatief van Stichting Media Rakkers en Stichting De Kinderconsument, opinieleiders op het gebied van jeugd en media in Nederland. Zij zijn beiden al jaren actief in het verbeteren van mediawijsheid van kinderen, jongeren en hun professionele opvoeders en zijn ook de initiatiefnemers van de zeer succesvolle Nationale Opleiding MediaCoach, waar zij een aanzienlijke subsidie voor ontvingen van het Leonardo da Vinci fonds van de Europese Commissie.

Voor meer informatie:

www.nomc.nl/keurmerk

www.mediaenmaatschappij.nl

www.mediawijsheidwinkel.nl

Voor meer informatie en interviews: